آشنایی با 10 بنای زیبا و تاریخی دنیا

به گزارش وبلاگ یاسین، معماری از جمله هنرهای پرطرفداری است که در قالب سبک های مختلف، نماینده ای شایسته برای بیان خصوصیات و ویژگی های هر عصر و دوره ای بوده و هست. در این میان معماری دوران باستان، جایگاهی خاص دارد. زمانی که معماران با کمترین امکانات، زیباترین سازه ها را خلق نموده و شگفتی آفریدند. این بار به سراغ زیباترین بناهای تاریخی دنیا خواهیم رفت. با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با 10 بنای زیبا و تاریخی دنیا

در گوشه و کنار دنیا از این دست بناهای تاریخی و شکوهمند بسیار است. سازه هایی که همچون جواهراتی گرانبها، نمایی خیره نماینده و تماشایی داشته و توسط گردشگران، مورد توجه و اقبال فراوانی قرار گرفته اند.

خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق این سازه ها، درمیان چشم اندازی خیره نماینده و زیبا ساخته شده اند. نمایی که بر زیبایی آنها افزوده و هر یک را بیش از پیش به درخشش انداخته است.

شاید باید بگوییم آنها در حقیقت زیبارویانی دلفریب از عصری فراموش شده هستند، دورانی که اکنون در میان غبار زمان رنگ باخته و کم کم از یادها محو شده است. اما این سالخوردگان مغرور، همچنان با تکیه به مجموعه ای از امتیازات خاص و منحصربه فرد، دلپسند و جذاب باقی مانده و نگاه ها را به سوی خود می کشند.

این بار ما نیز به سفری در زمان رفته و با شماری از مسحور نماینده ترین بناهای تاریخی دنیا آشنا خواهیم شد. به همین مناسبت از شما نیز دعوت می کنیم همسفر ما در این مسافرت جادویی و خاطره انگیز باشید.

قلعه جزیره تِراکای ()، لیتوانی

این کاخ تاریخی و باشکوه توسط دوک های لیتوانی و در قرن چهاردهم احداث شده است. در حقیقت دوک و قانون گذار لیتوانی در قرون وسطی دستور ساخت این بنا را صادر کرد. بعدها پسر او عملیات ساخت این بنا را ادامه داده و خاتمه نیز در همین قلعه، دار فانی را وداع گفت. در آن موقع این قلعه به عنوان اقامتگاه سلطنتی مورد استفاده بود. از سوی دیگر شهر تراکای نیز در آن برهه زمانی، به عنوان پایتخت کشور شناخته شده و به همین دلیل این قلعه از اهمیت استراتژیکی بالایی برخوردار بود. این تنها قلعه موجود در اروپای شرقی است که در یک جزیره ساخته شده است.

امروزه درهای این کاخ زیبا به روی عموم و گردشگران باز است. در عین حال در داخل قلعه موزه ای بر پا است که نمایشی قدرتمند و باشکوه از قرون وسطی را به بازدیدنمایندگان نشان می دهد. در عین حال با برگزاری مراسم و رویدادهای مختلفی همچون اجرای کنسرت های موسیقی، این کاخ تماشایی نزد مردم اقبال بیشتری نیز یافته است. همچنین نبرد شوالیه ها از دیگر فعالیت هایی است که در این قلعه برگزار شده و هم از سوی مردم محلی و هم از طرف گردشگران و بازدید نمایندگان خارجی مورد توجه فراوانی قرار گرفته است.

در دریاچه ای که این قلعه را احاطه نموده، انواع فعالیت های تفریحی آبی از جمله قایقرانی و تورهای تفریحی با کشتی برگزار می شود. همچنین رستوران های بسیاری در شهر تراکای، با ایجاد فضایی دنج و راحت، پذیرای میهمانان هستند، رستوران هایی که انواع خوراک های لذیذ تاتاری را به مشتریان خود عرضه می نمایند. از سوی دیگر این شهر با برگزاری مراسم های تاریخی و تماشایی متنوع، در جلب هر چه بیشتر بازدید نمایندگان به این منطقه، تأثیری بسزا داشته است.

جِرَش ()، اردن

جِرَش که روزی پایتخت و یکی از بزرگ ترین شهرهای منطقه محفظة جرش (Jerash Governorate) درشمال کشور اردن بود، امروز در قالب خرابه هایی به حیات خود ادامه می دهد که از این شهر تاریخی و باشکوه برجای مانده اند. این شهر باستانی در شمار بهترین بازماندگانی است که به خوبی معماری اصیل و دیدنی متعلق به امپراتوری روم باستان را در این ناحیه نمایندگی می نمایند.

جرش که در میان گستره ای وسیع از زمین های حاصلخیز جان گرفت، در عصر برنز مسکونی بوده است. معابد، برج و بارو، میدان های اسب دوانی، ساختمان های تئاتر و دیگر بناهای تاریخی آن دوره، هنوز هم این گوشه و آن گوشه شهر سر پا ایستاده و اگرچه مدت هاست که دیگر آن زیبایی خیره نماینده و قدیمی خود را از دست داده اند، اما هنوز هم به خوبی قادرند بازدیدنمایندگان را به سفری در زمان برده و آنها را به دوران گذشته بازگردانند.

این بنا بعد از جواهر بی بدیل صحرا یعنی شهر تاریخی و معروف پترا، دومین بنای معروف و پربازدید کشور اردن بوده و گفته می شود که به دستور اسکندر کبیر ساخته شده است.

این روزها شهری مدرن ، امروزی و هم نام در نزدیکی این بناهای تاریخی پا گرفته است. برگزاری تورهای گردشی و تفریحی از جمله فعالیت های اجرا شده در این ناحیه است که با نمایشی از شکوه ارتش امپراتوری روم ، رنگ و بویی باستانی به خود گرفته است. به علاوه تجربه ارابه رانی در همان میادینی که قرن ها پیش صحنه تاخت و تاز ارابه رانان محبوب بوده، بخشی دیگر از جذابیت های ارائه شده توسط مجریان صنعت توریسم کشور اردن است که بیش از پیش این بقایای تاریخی را در نزد گردشگران محبوب نموده و آن را در مرکز توجه قرار داده است.

تیکسی گامپا ()، لِداک ()، هند

این عمارت زیبا و خیره نماینده که در اصل دیر و عبادتگاهی متعلق به بوداییان تبت است، در میان زیبایی بکر و تماشایی سرزمین هند، جذابیتی دو چندان یافته است. منظره ای باشکوه که با جلال و زیبایی معماری سنتی و مرسوم بوداییان، جلوه ای پرتلألو یافته و به مراتب چشمگیرتر شده است. کل این مجموعه دارای 12 طبقه است که بر فراز تپه ای در ارتفاع 3600 متری و مشرف به دهکده تیکسی ساخته شده است. این مجموعه که در قرن پانزدهم تأسیس شده، دارای یک صومعه مخصوص راهبه ها نیزمی باشد.

در تزئین این بنا از تمامی المان ها و عناصر مرسوم در معماری بودایی همچون استوپا ()، نقاشی های دیواری، مجسمه، (نقاشی های بودایی که روی پارچه های پشمی یا ابریشمی کشیده شده اند) و شمشیر استفاده شده است.

این عمارت همچنین به دلیل شباهتی که به کاخ پوتالا () دارد، بسیار معروف و شناخته شده است. کاخی که در شهر لهاسا، پایتخت تبت واقع شده و یکی از مهم ترین بناهای این ناحیه به شمار می رود.

بازدید نمایندگان این دیر همچنین از معبد مایتریا (Maitreya) نیز بازدید نموده و با راهبان بودایی ملاقات می نمایند. این معبد به افتخار بازدید دالایی لامای چهاردهم از این صومعه در سال 1970 احداث شد.

بارابودور ()، ماگه لان ()، جاوه مرکزی، اندونزی

این معبد بودایی که متعلق به ماهایانا (: یکی از سه شاخه اصلی بودیسم) است، در قرن نهم ساخته شده است.در واقع شاید بتوان از این بنای تاریخی، به عنوان نماد و سمبل کشور اندونزی نام برد. یکی از شناخته شده ترین بناهای معنوی و مذهبی دنیا که در فهرست میراث ارزشمند تاریخی یونسکو نیز جای داشته و هر ساله میزبان گردشگران بی شماری از اقصی نقاط دنیا است.

این معبد در مجموع از 6 سکوی مربعی شکل ساخته شده که با حجاری های زیبا به استوپاهای زنگی شکل شباهت دارند و نیز به حدود 504 مجسمه بودا آراسته شده اند. بر فراز کل این بنا، یک گنبد مرکزی قرار گرفته که با 72 مجسمه بودا احاطه شده، در حالی که هر مجسمه در داخل یک استوپای کوچک حفره حفره جای گرفته است. اگر از بالا به کل این مجموعه بنگریم، متوجه شباهت آن با ساختار ماندالا () خواهیم شد. ماندالا که در زبان سانسکریت به معنی دایره است، به عنوان سمبل و نماد هستی در دو آیین هندو و بودایی شناخته می شود.

امروزه این معبد به عنوان مکانی برای انجام دعا و مراقبه مورد استفاده قرار می گیرد. هر ساله و در زمان ماه کامل و در ماه های می یا ژوئن، زائرانی از گوشه و کنار دنیا گرد هم آمده و به مناسبت تبدیل سیدارت گوتاما () به بودا، جشنی برپا می نمایند.

انجمن رومی ()، رم، ایتالیا

در قلب شهر زیبا و تاریخی رم، می توان بقایای بر جای مانده از یکی از مهم ترین و درخشان ترین بناهای تاریخی دوران پرشکوه امپراتوری روم باستان را مشاهده کرد. بناهایی فرو ریخته که روزی صندلی دولتمردان آن دوره بودند. جایی که شهروندان رومی دور هم جمع شده و پیروزی های مکرر ارتش قدرتمند امپراتوری را جشن می گرفتند. صندلیی که دادگاه ها برگزار شده و نمایندگان سنا برای مردم سخنرانی می کردند. حتی میادینی که روزی شاهد نبردهای خون بار گلادیاتورها و شعف و شادمانی دیوانه وار مردم آن دوره بودند نیز، جایی در همان نزدیکی را به خود اختصاص داده اند. در یک کلام باید گفت که برای قرن ها اینجا قلب تپنده جامعه روم بوده و هر روز میزبانی وقایعی شگفت انگیز را به عهده داشته است.

این انجمن در دره ای کوچک حد فاصل تپه های پالاتین () و کاپیتولین (capitolin) جای گرفته است. تاریخ ساخت قدیمی ترین بنای این محدوده به قرن هشتم پیش از میلاد باز می شود.

هر چند این روزها دیگر خبری از آن قیل و قال و رفت و آمد نیست، اما این انجمن تاریخی، هنوز هم هر روز مراجعین بسیاری را پذیرا است. رقم قابل توجه 4.5 میلیون گردشگر که هر ساله به بازدید از این بناهای فرو ریخته آمده و همچنان شکوه عصری فراموش شده را نظاره گر هستند. باید پذیرفت که این انجمن یکی از مقاصد گردشگری است که باید یک بار در طول زندگی به بازدید از آن رفته و این سازه های برجای مانده از تاریخ پربار دنیا را تحسین نمود.

کِر ویرَپ ()، ارمنستان

عبادتگاهی تاریخی که در میان منظره ای شگفت انگیز و رویایی در منطقه کوه آرارات و درست در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه واقع شده است. ارمنستان نخستین کشوری است که در سال 301 پس از میلاد، مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود بیان کرد. این در حالی است که اولین صومعه مسیحیان این کشور در قرن هفتم ساخته شده است. این صومعه و عبادتگاه کوچک بعدها گسترده تر شده و به صورت یک مجموعه درآمد. نام این صومعه در زبان ارمنی به معنی چاه یا گودال عمیق است.

این صومعه زمانی به عنوان مدرسه علوم دینی و الهی، پذیرای کاتولیک های ارمنی بوده است. در کنار کوه آرارات، این عمارت کوچک نیز به عنوان سمبل و نماد این ناحیه شناخته می شود. این صومعه همچنین برای قرن ها به عنوان زیارتگاه شناخته شده و هر ساله میزبان زائران فراوانی بوده است.

این صومعه در شمار معروف ترین و پربازدیدترین مقاصد گردشگری کشور ارمنستان صندلیی خاص دارد. کلیسای اَست وات ساتسون (Astvatsatsin)، مورد علاقه زوج های جوانی است که اغلب آخر هفته مراسم عقد و ازدواج خود را درآن برگزار می نمایند. این منطقه همچنین به دلیل طبیعت زیبا و چشم اندازهای تماشایی خود، مکانی ایده آل و رویایی برای عکاسانی است که مایل هستند مناظری بدیع و چشم نواز را ثبت و ضبط نمایند. مناظری که اغلب شبیه کارت پستا ل های خوش رنگ و لعاب به نظر می رسند.

اِلِن دونَن ()، جزیره لاک دوییچ ()، اسکاتلند

معنای اسم این قلعه در زبان اسکاتلندی، جزیره تاریک است. این قلعه در قرن سیزدهم در جزیره ای کوچک و جزر و مدی ساخته شده و به عنوان استحکامات دفاعی توسط قبیله مکنزی () مورد استفاده قرار گرفته است. این جزیره میعادگاه و محل ملاقات سه شاخابه ، و بوده و در ارتفاعات غربی اسکاتلند واقع شده است. این قلعه تاریخی شاهد زندگی پر فراز و نشیب خاندان های اشرافی متعددی بوده و خاتمه نیز در قرن هیجدهم توسط اعضای فرقه مذهبی دومینیکن به طور کامل تخریب شد.

عملیات مرمت و نوسازی قلعه مجددا در سال 1919 شروع و در سال 1932 به خاتمه رسید. قلعه ای که این روزها در فهرست آثار معروف و شناخته شده این کشور جای دارد.

شاید بتوان این قلعه را یکی از زیباترین استحکامات دفاعی و تاریخی کشور اسکاتلند نامید که اگرچه بارها زخم خورده و صحنه درگیری هایی خون بار بوده است، ولی سرفراز از این مخاطرات عبور نموده و از خلال هزاران سال آشوب و جنگ، همچنان پا برجا ایستاده است.

قلعه اوزاکا ()، اوزاکا، ژاپن

این قلعه توسط یکی از قدرتمندترین اربابان فئودال ژاپنی تویوتومی هیدئوشی (Toyotomi Hideyoshi) درقرن شانزدهم ساخته شد. تویوتومی همچنین به عنوان جنگجو، سامورایی و سیاستمداری قابل در عصر سنگوکو () شناخته می شود. این قلعه به عنوان بنای معروف و سمبل شهر اوزاکای ژاپن، نمایی از شکوه و قدرت اربابان آن دوره بوده و این جلال و جبروت را به زیبایی هر چه تمام به تصویر کشیده است.

از جمله نشانه های این شکوه و تجملات را می توان در تزئینات و دکوراسیون ساخته شده از طلایی مشاهده کرد که هم بخش بیرونی و هم درونی این قلعه را آراسته اند. نشانه هایی که در عین حال شاهدی بر وسواس تویوتومی برای نمایش فلزات گران بها بوده و از این مسئله پرده برمی دارند.

به علاوه این قلعه نقشی مهم و حیاتی در یکپارچه سازی و وحدت ژاپن در قرن شانزدهم و در دوره آزوچی مومویاما () ایفا نموده است.

بازدیدنمایندگان می توانند ضمن بازدید از این قلعه که این روزها بازسازی شده است، از دیگر رویدادهای تماشایی با درون مایه های تاریخی این شهر نیز لذت برده و کمی بیشتر با حال و هوای دوران قدیم ژاپن آشنا شوند.

پانتئون()، رم، ایتالیا

این بنای تاریخی مشهور در فاصله سال های 27 قبل از میلاد مسیح تا 14 پس از میلاد ساخته شده است. سازه ای تحسین برانگیز که با تکیه بر معماری باشکوه عصر باستان جان گرفته و باید آن را جواهری باشکوه در میان گنجینه ارزشمند شهر تاریخی روم به حساب آورد.

معنای نام آن همه خدایان است، نامی که علت وجودی این بنا بوده و به خوبی کاربرد آن را در آن عصر و زمانه نشان می دهد. در کنار ارزش تاریخی پانتئون، این سازه به دلیل معماری ارزشمند خود نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معماری که نشانه های فراوانی از عصر طلایی و باشکوه معماری روم باستان و تکنیک های معماران آن دوره را به نمایش می گذارد.

این روزها این بنا در شمار پربازدیدترین مکان های تاریخی شهر رم قرار داشته و مورد توجه بازدید نمایندگان از گوشه و کنار دنیا است.

این روزها با قدم زدن زیر گنبد فراخ این معبد رومی، هنوز هم می توان عطر روزهای قدیمی و از یاد رفته را استشمام کرد. می توان خاطرات آن شکوه از دست رفته را مرور نموده و کمی بیشتر با ویژگی های آن دوران فراموش شده آشنا شد.

پترا ()، اردن

شهری با نمایی گیج نماینده و تحسین برانگیز که در میان صخره های صورتی رنگ کنده کاری شده است. این شهر که در فهرست میراث دنیای یونسکو واقع شده است، صدای شکوه معماری دوران قدیم است. شکوهی که از درخشش خالص و تکرار نشدنی برخوردار بوده و حتی با گذشت قرن ها نیز چیزی از زیبایی و شگفتی آن کم نشده است.

این شهر در شکل و شمایل امروزی خود، در حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح و توسط حاکمان نَبَطی () ساخته شده است. 50 سال زمان صرف حجاری و کندن این شهر در میان این صخره های سرخ و مرتفع شد. این شهر همچنین به دلیل سیستم لوله کشی آب خود نیز معروف است. مردم محلی این سازه زیبا را به دلیل رنگ سرخ صخره هایی که بن مایه اصلی وجود آن هستند،رز صحرایی می نامند.

در سال 2007 و در جریان یک رأی گیری، این شهر به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته شد. این شهر هنوز هم علی رغم گذر قرن ها، میزبان بازدیدنمایندگانی از چهار گوشه دنیا است که زبان به تحسین این رز خوش رنگ و لعاب گشوده و تزئینات، معماری و فضای داخلی وسیع آن را مورد ستایش قرار می دهند.

در خاتمه نظر شما در خصوص این سازه های قدیمی چیست؟ بناهایی کهن و باستانی که با شکوهی رنگ باخته از دورانی کهن و فراموش نشده، هنوز هم به اندازه ای جذابیت و گیرایی دارند که بسیاری را به تماشای خود دعوت نموده و نماینده ای شایسته و میراث داری ارزشمند برای ویژگی های ممتاز دوران خود هستند.

اگر قرار بود شما به یکی از این بناهای تاریخی و زیبا سفر کنید، کدام یک را انتخاب می کردید و دلیل این انتخاب چیست؟ خرسند می شویم نظرات شما همراهان عزیز وبلاگ یاسین را بدانیم. پس ما را از شنیدن نظرات، پیشنهادات و نقدها خود محروم نکنید.

منبع placestosee

منبع: کجارو

به "آشنایی با 10 بنای زیبا و تاریخی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 10 بنای زیبا و تاریخی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید