بغزیان: تفکیک وزارت بازرگانی، پاک کردن صورت مساله است ، پراید 90 میلیونی نتیجه عملکرد مدیران وزارت صمت

به گزارش وبلاگ یاسین، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: طرح وزارت بازرگانی که از سوی دولت و مجلس دنبال می گردد تنها برای پوشاندن ضعف و عملکرد دولت است. در شرایط نامساعد مالی تحمیل هزینه به اقتصاد برای تفکیک وزارت صمت نه در راستای تحقق جهش فراوری است نه توجیهی دارد.

بغزیان: تفکیک وزارت بازرگانی، پاک کردن صورت مساله است ، پراید 90 میلیونی نتیجه عملکرد مدیران وزارت صمت

گروه مالی وبلاگ یاسین، نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی این هفته روز های یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه در جلسه علنی طرح تشکیل وزارت تجارت و بازرگانی را مورد آنالیز قرار می دهند. ادغام و تفکیک وزارتخانه ها در کشور همیشه محل چالش های مختلفی بوده؛ بسته به زمان و شرایط مالی و اهمیت موضوع و تاثیر گذاری ادغام یا تفکیک بر مسائل کشور نظرات، انتقاد ها و همراهی با طرح ها متفاوت بوده است. شرایط مالی امروز کشور درشرایط تحریم و بیماری کرونا موضوع مهمی است که تمام طرح های مالی در حاشیه تاثیرات این موضوع مورد توجه قرار می گیرد. آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این مصاحبه نظر خود را درخصوص تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت را بیان نموده است.

آیا نقد خاصی به ادعای دوباره آنالیز طرح تفکیک وزارت بازرگانی در شرایط کنونی اقتصاد کشور دارید؟ از نظر شما این موضوع یک ضرورت به شمار می رود؟

طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده در روز های آینده در صحن علنی مجلس درباره آن تصمیم گیری می گردد. قبل از این که درستی یا نادرستی موضوعی که برای چندمین بار مطرح شده، اما همچنان بلاتکلیف است را مورد آنالیز قرار دهیم بهتر است این سوال طرح گردد و دولت جوابگوی آن باشد که آیا مدیر قابل و لایقی برای اداره معاونت و یا وزارتخانه بازرگانی در صورت تفکیک انتخاب شده است؟ آیا خارج از دایره مجموعه مدیرانی که دائما در حال رفت و برگشت به دولت ها هستند و غیر از تحمیل تبعات و چالش های مختلفی به اقتصاد دستاورد قابل توجهی برای اقتصاد کشور نداشته اند مدیر جدیدی روی کار می آید که بتواند مسائل و مسائل بخش بازرگانی کشور اعم از داخلی یا خارجی را حل و فصل کند و دریچه روشنی پیش روی شرایط بازرگانی کشور باز کند؟ آیا به غیر از این که در شرایطی که کسری بودجه بیداد می نماید و اقتصاد روز های سختی را می گذراند افزودن یک معاون یا وزیر و تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت هدف گذاری درستی است؟ آیا مدیران وزارت صمت به غیراز این که تا کنون به نفع خودروساز و وارد نماینده تصمیم گیری نموده اند فعالیت دیگری در راستای انتظاراتی که از این وزارتخانه می رود اتخاذ نموده اند. آیا به غیر از این است که همه مدیرانی که به این وزارتخانه رفت و آمد دارند توانایی های خود را نشان داده اند و چیز جدیدی در چنته ندارند؟ آیا می توان با جرات گفت که توانایی مدیران ما در حد اداره وازتخانه ای است که مسوولیت های سنگینی در حوزه اقتصاد و تجارت و صنعت کشور به عهده دارد؟ اگر منصفانه به سوال ها پاسخ داده گردد، جواب یک نه عظیم است! مدیرانی ناتوانی که خود را پشت ادغام و تفکیک این وزارتخانه از آن وزارتخانه پنهان می نمایند با تفکیک دو وزارتخانه از هم و افزودن مجموعه ای دیگر به کشور جز تحمیل هزینه به کشور ره آوردی نخواهند داشت.

بنابراین از نظر شما جدا سازی و تشکیل دو وزارتخانه تحمیل هزینه به کشور است؟

ادغام از ابتدا اشتباه بود، اما مساله این است که آیا دولت و نمایندگان مجلس به دنبال ارائه راه چاره و یاری به بخش بازرگانی کشور هستند یا به دنبال پاک کردن صورت مساله می باشند؟ مسلما آنچه در قالب طرح وزارت بازرگانی از سوی دولت و مجلس دنبال می گردد تنها برای پوشاندن ضعف و عملکرد دولت است. دولت باید شرح دهد در شرایط نامساعد مالی تحمیل هزینه به اقتصاد برای تفکیک وزارتخانه بازرگانی درراستای تحقق جهش فراوری است یا ناظر به اهداف و برنامه های توسعه ای پنج ساله؟ از سوی دیگر تا مدیر و معاون جدید بخواهد در وزارتخانه تفکیک شده اقدامی صورت دهد یک سال به جامانده از عمر دولت آقای روحانی به خاتمه می رسد و فعالیت خاصی صورت داده نمی گردد.

عملکرد بخش بازرگانی را در شش سال گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

در آنالیز روال مدیریت بازرگانی کشور در بخش داخلی شاهد عدم توزیع پیروز دولت بودیم، دولت به هیچ وجه در عرصه حمایت از مصرف نماینده و فراوری نماینده به پیروز نبوده است. بخش بازرگانی خارجی نیز خالی از اشکال نیست، صادرات با مسائل عدیده ای روبرو است و کشور چنان وارداتی شده که اگر تحریم های بانکی و بین المللی نبود با واردات بی حد و حصر در کشور فراوری نیمه جان نیز از پا در می آمد، مدیریت در این بخش به قدری ضعیف است که با عدم واردات قطعات به کشور شاهد عدم توفیق در بخش صنعت کشور بودیم. شرایط صنعت خودروی کشور به قدری در هم و برهم شد که خودروی 7 میلیونی 90 ملیون شده است، فرایند قیمت ها، نادیده دریافت مصرف نماینده، عدم حمایت از مصرف نماینده و توجه یک جانبه و تک بعدی به بعضی فراوری نمایندگان مثل بخش خودرو نشان دهنده این است که مسائل عدیده ای دروزارت صمت و مدیریت این وزارتخانه و زیر مجموعه های آن وجود دارد. به نظر می رسد دولت قبل از اینکه هزینه دیگری به اقتصاد کشور اضافه کند بهتر است برای مطلوب شدن فرایند مالی یا به عبارتی بخش های مختلف مالی سیاست گذاری های خود از جمله سیاست های ارزی کشور را تغییر دهد تا در همه حوزه ها اعم از بازرگانی و فراوری و صنعت شاهد تغییرات چشمگیری باشیم. بنده معتقدم طرح تفکیک وزارت بازرگانی قبل از تغییر سیاست گذاری های دولت و اعمال مدیریت شایسته اشتباه محض است و باید آخرین گزینه باشد.

به نظر شما دولت بعدی تا چه اندازه درگیر ترمیم اشتباهات و تصمیمات غلط دولت آقای روحانی در بخش بازرگانی خواهد بود؟

قطعا با خاتمه دولت آقای روحانی و روی کار آمدن دولت جدید بخش عظیمی از وقت و انرژی دولت آینده صرف حل چالش های دو دوره گذشته می گردد. ضمن اینکه در یک سال آینده در صورت تفکیک وزار ت بازرگانی معاون و مدیر جدید این مجموعه قادر به انجام اقدام مشخصی نیست، فقط می تواند به حفظ وضع موجود ادامه دهد. دولت به جای پاک کردن صورت مساله بهتر است روش مدیریتی خود را تغییر دهد، هر چند آب از آب گذشته و دولت زمان بسیاری را از دست داده است، اما شایسته سالاری اگر در دولت آقای روحانی و همه دولت ها رعایت گردد بسیاری از مسائلی که با جداسازی و ادغام به دنبال حل آن ها هستیم به خودی خود برطرف می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بغزیان: تفکیک وزارت بازرگانی، پاک کردن صورت مساله است ، پراید 90 میلیونی نتیجه عملکرد مدیران وزارت صمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بغزیان: تفکیک وزارت بازرگانی، پاک کردن صورت مساله است ، پراید 90 میلیونی نتیجه عملکرد مدیران وزارت صمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید