سامسونگ چیپست اگزینوس 2200 را با پردازنده گرافیکی AMD معرفی کرد

به گزارش وبلاگ یاسین، سامسونگ و AMD در سال 2019 خبر همکاری بر سر توسعه پردازنده گرافیکی مختص تراشه های اگزینوس را اعلام کردند. و حالا بعد از چند سال انتظار، اولین نتیجه این همکاری ساعاتی قبل تحت عنوان اگزینوس 2200 رسما معرفی گردید. این تراشه با فناوری ساخت 4 نانومتری فراوری شده و هسته های پردازشی آن مبتنی بر معماری Armv9 هستند.

سامسونگ چیپست اگزینوس 2200 را با پردازنده گرافیکی AMD معرفی کرد

از نظر ترکیب هسته های پردازنده، این تراشه شباهت زیادی به تازهترین تراشه های پرچم دار مدیاتک و کوالکام دارد و به همین دلیل بار دیگر با یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 و 4 هسته Cortex-A510 سروکار داریم. سامسونگ سرعت این هسته ها و میزان حافظه کش آن ها را اعلام ننموده است.

در این میان، مهم ترین ویژگی اگزینوس 2200 پردازنده گرافیکی آن است که با نام Xclipse 920 از راه رسیده و مبتنی بر معماری RDNA2 شرکت AMD است. در رابطه با این پردازنده گرافیکی هم عدد خاصی از طرف سامسونگ ارائه نشده ولی این شرکت اعلام نموده که از قابلیت های رهگیری پرتو (Ray Tracing) و نرخ سایه زنی متغیر (VRS) پشتیبانی می نماید. بعلاوه باید به استفاده از تکنولوژی موسوم به Amigo هم اشاره کنیم که مصرف انرژی این تراشه را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

لازم به ذکر است معماری RDNA2 اساسا همان تکنولوژی است که در نسل تازه کنسول های پلی استیشن و ایکس باکس استفاده شده ولی طبیعتا این تراشه موبایل از نظر تعداد هسته های پردازنده گرافیکی، سرعت و دیگر مشخصه ها حرف کمتری برای گفتن دارد. بنابراین قرار نیست که همان عملکرد ارائه گردد ولی در این میان کنجکاو هستیم که ببینیم قابلیت رهگیری پرتو در این تراشه چگونه جذابیت بازی ها را افزایش می دهد.

در این تراشه شاهد استفاده از نسل تازه واحد پردازش عصبی دو هسته ای هستیم که نسبت به نسل قبلی دو برابر عملکرد بهتری ارائه می نماید. باید خاطرنشان کنیم در اگزینوس 2100 واحد پردازش عصبی آن از 3 هسته استفاده می نماید. مودم 5G موجود در این تراشه هم از امواج میلی متری و فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز شبکه های 5G پشتیبانی می نماید و حداکثر سرعت آن به 10 گیگابیت در ثانیه می رسد.

از نظر امکانات مربوط به دوربین هم در مقایسه با نسل قبلی شاهد تفاوت های زیادی نیستیم. این تراشه به غیر از پشتیبانی از یک دوربین 200 مگاپیکسلی، در مجموع از 7 دوربین پشتیبانی می نماید که می تواند به طور همزمان اطلاعات دریافتی از 4 دوربین را پردازش کند. از نظر فیلم برداری هم می توانیم به امکان ضبط ویدیوهای 4K HDR و 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه و 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه اشاره کنیم. برخلاف اسنپدراگون 8 نسل 1، خبری از قابلیت فیلم برداری 8K HDR نیست ولی در عوض تراشه سامسونگ از قابلیت دیکد AV1 بهره می برد.

از دیگر ویژگی های اگزینوس 2200 نباید پشتیبانی از نمایشگرهای 4K با رفرش ریت 120 هرتز و پنل های QHD+ با رفرش ریت 144 هرتز را از قلم بیندازیم. ضمناً گوشی های مبتنی بر اگزینوس 2200 می توانند از رم LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 هم استفاده نمایند.

طبق اعلام سامسونگ، فراوری انبوه این تراشه شروع شده و مطابق گزارش ها، برای اولین بار همراه با گوشی های سری گلکسی S22 به دست کاربران می رسد که ماه آینده از این گوشی ها رونمایی خواهد شد. اینکه سامسونگ در رابطه با مقایسه عملکرد این تراشه در برابر نسل های قبلی هیچ عدد و رقمی اعلام ننموده کمی نگران نماینده محسوب می گردد و باید ببینیم آیا شایعه های مربوط به عملکرد ضعیف تر از انتظار این چیپست صحت دارند یا نه.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "سامسونگ چیپست اگزینوس 2200 را با پردازنده گرافیکی AMD معرفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ چیپست اگزینوس 2200 را با پردازنده گرافیکی AMD معرفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید