ائتلاف 5 کشور حوزه دریای خزر در حوزه گردشگری

به گزارش وبلاگ یاسین، ائتلاف توریستی 5 کشور حاشیه دریای خزر، می تواند تاثیرات مثبتی بر توریسم ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان گذارد.

ائتلاف 5 کشور حوزه دریای خزر در حوزه گردشگری

هفته گذشته امضای کنوانسیون شرایط حقوقی دریای خزر در نشستی با حضور روسای جمهور پنج کشور حاشیه این دریا انجام گرفت. این جلسه آغازگر رشته ای از مذاکرات در مورد سهم هر یک از کشورهای ایران، قزاقستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه از این دریا و مرز های سیاسی آن است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با توجه به مناسبات پنج کشور و تعاملات آن ها در حوزه توریستی، می توان طرح یک ائتلاف بزرگ را در صنعت توریستی این کشورها تعریف کرد که بر اساس آن، راستا مشترک توریستی، نظام مشترک صدور ویزا و اشتراکات فرهنگی مطرح گردد.

بنا به آمار به دست آمده از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی در مورد تعداد تفکیک شده توریستان ورودی و خروجی کشور، ایران در سال 1396 بیش از 5 میلیون توریست خارجی پذیرش نموده که مبدا سفر 22 درصد از آن ها، یعنی بیش از یک میلیون نفر، از چهار کشور دیگر حاشیه دریای خزر است. از این تعداد، بیشترین سهم را اتباع جمهوری آذربایجان به خود اختصاص داده اند که انگیزه عمده آن ها برای سفر به ایران، زیارتی و مذهبی بوده است. بیش از 900 هزار نفر توریست آذربایجانی در سال 96 به ایران سفر نموده اند که این کشور را تبدیل به دومین مبدا برتر توریستان ورودی به ایران تبدیل می نماید. پس از آن، ترکمنستان، روسیه و قزاقستان در رتبه های بعدی سفر از کشورهای حاشیه دریای خزر به ایران، قرار می گیرند.

در میان کشورهای حاشیه دریای خزر، روسیه حائز بزرگ ترین اقتصاد توریستی است. از صحبت های رئیس جمهور روسیه در جمع دیگر روسای جمهور کشورهای حاشیه دریای خزر چنین به نظر می رسد که او به توسعه توریستی بر بستر دریای خزر نیز تمایل دارد. ولادیمیر پوتین در این باره گفته است:

نهادهای متولی توریستی در پنج کشور حاشیه خزر می توانند برای اجرای پروژه های مشترک در حوزه توریستی، برنامه ای مشترک آماده نمایند. ما در روسیه در حال ساخت کشتی های کروز و تفریحی هستیم که توانایی پهلو گرفتن در سواحل تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر را خواهد داشت. این کشتی ها بعلاوه توانایی جابه جایی و ارائه خدمات به توریستان از دریای خزر به دریای سیاه را نیز خواهند داشت. به باور من، تحقق چنین همکاری هایی در حوزه توریستی، به نزدیک شدن هر کشور این منطقه و مردم شان و توسعه عواید مالی آنان یاری خواهد نمود.

این در حالی است که کشورهای قراقستان، آذربایجان و ترکمنستان سالانه و مجموعا بیش از 5 میلیون توریست به روسیه می فرستند و این به معنای سهم 22 درصدی کشورهای حوزه دریای خزر در صنعت توریستی است.

در همین حال، بنا به آخرین آمار موجود که مربوط به سال 2016 است، اتباع حاشیه دریای خزر سهم 46 درصدی از توریستان ورودی به آذربایجان را تشکیل داده اند. از بین بیش از 1 میلیون توریست ورودی از حوزه دریای خزر به ترتیب روس ها، ایرانی ها، قزاقستانی ها و ترکمنستانی ها بیشترین تعداد توریستان را به آذربایجان داشته اند.

در مورد تعداد توریستان ورودی به ترکمنستان امار دقیقی وجود ندارد، اما به استناد به آخرین آمار سازمان میراث فرهنگی، در سال 96، بیش از 149 هزار نفر از ترکمنستان به ایران سفر نموده و بیش از 54 هزار نفر نیز از ایران به ترکمنستان سفر نموده اند.

قراقستان نیز نزدیک به 27 درصد از جامعه 6 میلیونی توریستان ورودی خود را وامدار حوزه دریای خزر است.

به استناد این آمار، هر کدام از کشورها بین 20 تا 50 درصد از توریستان ورودی خود را وامدار دیگر شرکایشان در دریای خزر هستند.

منبع: کجارو / دنیای اقتصاد

به "ائتلاف 5 کشور حوزه دریای خزر در حوزه گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ائتلاف 5 کشور حوزه دریای خزر در حوزه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید