جاذبه های گردشگری ایران اسلامی

به گزارش وبلاگ یاسین، ایران از دهه های آغازین ظهور اسلام، جا یگاه ویژه ای را در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داد و به علت عشق و ارادتی که ایرانیان نسبت به خاندان پیامبراکرم صلی الله علیه و آله از خود بروز دادند، این سرزمین به پناهگاهی امن برای سلاله ی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و دوست داران ائمه هدی و دیگر کسانی که از جور و ستم خلفا ناچار به ترک خانه و خانواده ی خود می گشتند، تبدیل شد. از این روی، امروزه شاهد برپایی صدها بقعه ی متبرکه در جای جای میهن اسلامی مان

جاذبه های گردشگری ایران اسلامی

جاذبه های گردشگری ایران اسلامی

توانایی و گیرایی های کشور ما برای جذب دنیا گرد

کشور ما جزو ده کشور اول دنیا از نظر توانایی ها، گیرایی ها و دنیا گردی شناخته شده است. گونه های گونه گون توانایی های ما برای کشش و جذب دنیا گرد عبارتند از:

گیرایی های و کشش های مذهبی و زیارتی

ایران از دهه های آغازین ظهور اسلام، جا یگاه ویژه ای را در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داد و به علت عشق و ارادتی که ایرانیان نسبت به خاندان پیامبراکرم صلی الله علیه و آله از خود بروز دادند، این سرزمین به پناهگاهی امن برای سلاله ی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و دوست داران ائمه هدی و دیگر کسانی که از جور و ستم خلفا ناچار به ترک خانه و خانواده ی خود می گشتند، تبدیل شد. از این روی، امروزه شاهد برپایی صدها بقعه ی متبرکه در جای جای میهن اسلامی مان هستیم. این مراکز، هر ساله مورد زیارت بسیاری از پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قرار می گیرند. حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام در مشهد، آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها السلام در شهر مقدس قم، بارگاه حضرت شاه چراغ در شیراز، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم در تهران و بقعه ی سید جلال الدین اشرف در آستانه ی اشرفیه گیلان، (1) مهم ترین این مشاهد مشرفه به شمار می آید.

این گونه جاذبه ها اختصاص به پیروان مذهب تشیع ندارد، بلکه دیگر مذاهب، فرق و اقلیت های دینی نیز مراکز زیارتی ویژه خود را در این مرزو بوم دارند. از باب نمونه، می توان به مقبره ی شیخ جام در خراسان، مسجد جامع سنندج، کلیساهای ارامنه در آذربایجان و اصفهان و برخی از مراکز مذهبی زردشتیان اشاره نمود.

گیرایی ها و کشش های فرهنگی

در کشور ما، قوم ها و طایفه های گوناگونی زندگی می نمایند و هر یک دارای آداب و رسوم و فرهنگ ویژه ی خود هستند. اقوام مختلف همچون فارس، ترک، بلوچ، لر، ترکمن و قبیله های عرب، هر یک مراسم ویژه ی خود را به مناسبتهای مختلف دارند که البته مهم ترین آنها مراسم مذهبی، ازدواج، ورزش های محلی و... بوده و می توانند و دوستداران فرهنگ ملل را به خود جذب نمایند.

افزون بر آن، وقوع انقلاب اسلامی و اداره ی جامعه ی بر مبنای فرهنگ متعالی اسلام و برقراری آیین ها، ترازها و معیارهای ویژه این مکتب در زوایای جامعه اسلامی ما، خود می تواند علاقمندان فراوانی را برای ملاقات از این کشور و با هدف آگاهی از چند و چون این دگردیسی بزرگ و شگفت قرن، به خود جلب کند.

گیرایی ها و کشش های باستانی و تاریخی

ایران، مرکز یکی از تمدن های باستانی بشری است و آثار باستانی موجود در آن، به عنوان روشن نماینده ی بخش عظیمی از تاریخ تمدن بشری، جاذبه های ارزشمندی را برای دنیا گردان تشکیل می دهند.

از آن جمله می توان به تخت جمشید، پاسارگاد و بیستون، بیشابور، طاق بستان و کتیبه های موجود در جای جای این سرزمین اشاره نمود. بناهای تار یخی پس از اسلام نیز، هم چون بناهای موجود در اصفهان، مانند چهل ستون، عالی قاپو، مسجد و مدرسه ی شیخ لطف الله، منار جنبان، مسجد امام، و دیگر بناهای تاریخی، هم چون گنبد سلطانیه، گنبد کاووس، بازار و مسجد وکیل و... همه و همه، جاذبه های بسیار قوی برای دنیا گردان محسوب می گردد. (2)

گیرایی ها و کشش های طبیعی

شرایط جغرافیایی کشور ما و گوناگونی آن از نظر اقلیمی، خود از گیرایی های در خور توجه به شمار می آید. در بیشتر فصل های سال می توان در این کشور انواع مختلف شرایط اقلیمی را شاهد بود. منطقه ها سرسبز شمال برای گروهی و کویرهای خشک و بی آب و علف برای گروهی دیگر، گیرا و مجذوب کننده هستند. در بیشتر فصل های سال شرایط آب و هوایی گوناگون را در کشور داریم. در همان زمان که گروهی در بلندیهای البرز و زاگرس و الوند و به ورزش های زمستانی مشغولند، گروهی دیگر می توانند درسرزمین های جنوب به شنا و ورزش های آبی بپردازند.

کوه ها و دره های زیبا، آبشارها و آب معدنی، دریاچه ها، گونه های فراوان جانوری و حیات وحش و.... نیز جزو این گونه جاذبه ها به شمار می آیند.

گیرایی ها و کشش های هنری، ادبی و علمی

فرهنگ و ادب پارسی در برهه هایی از تاریخ، در جای جای مشرق زمین نفوذ داشته و با تاریخ و فرهنگ اقوام بسیاری عجین شده است ؛ از این روی، بسیارند، کسانی که آرزوی زیارت بزرگ مردان تاریخ و ادب این مرزو بوم را در دل دارند. چه دل های شیفته ای که آرزو دارند، آرامگاه سعدی را زیارت نمایند و بر مقبره ی فردوسی، یاد حماسه های شاهنامه را گرامی دارند و یا بر تربت حافظ، اشعار عارفانه ی او را زیر لب زمزمه نمایند و یا بر بقعه ی بزرگانی چون خیام، ابن سینا، بابا طاهر و... یاد آنان را زنده نمایند.

دانشگاه ها، حوزه های علمیه، موزه ها، مراکز تحقیقاتی، کتابخانه ها و دیگر مراکز علمی و نیز گرایی هایی برای شیفتگان دانش دارند و از مکان های پر جاذبه به شمار می آیند.

اینک با توجه به آثار و بهره های بسیار سودمند فرهنگی، علمی و اجتماعی و مالی که برای دنیا گردی بر شمردیم و نقش مهمی که از زوایای گوناگون برای آن قائل شدیم و جاذبه های بسیاری که یاد کردیم، ضروری به نظر می رسد، به این مسئله بپردازیم که:

چگونه است که تا امروز نتوانسته ایم دراین زمینه به گونه ی خوش آیندحرکت کنیم و ازآثار شایسته و سودمند دنیا گردی بهره مند شویم؟ چه بازدارنده هایی در این راه وجود داشته است؟ آیا می توان این باز دارنده ها را از سر راه برداشت ؟

پی نوشت :

1 - علی اصغر رضوانی، جغرافیا، و صنعت توریسم، ص 218

2-ربیع بدیعی، جغرافیای مفصل ایران، ج 3، ص 535 - 543 ؛ نصرت الله مشکاتی، لیست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران

منبع:کتاب دنیا گردی در فقه و تمدن اسلامی/سمنبع: راسخون

به "جاذبه های گردشگری ایران اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری ایران اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید