خبرنگاران شخصیت دانش آموزان در عصر کرونا متاثر از رسانه هاست
به گزارش وبلاگ یاسین، اصفهان -خبرنگاران - پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: شخصیت دانش آموزان در عصر کرونا با توجه به تغییرات نظام آموزشی از آموزش فیزیکال به مجازی، متاثر از رسانه ها شده است.
ابراهیم مهرانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ یاسین با برشمردن عوامل شکل دهنده شخصیت دانش آموزان به وسیله گروه خانواده ، مدرسه ، همسالان، تجربه های محیطی و رسانه ها اضافه کرد: در شرایط حاضر با توجه به محدودیت های ارتباطی و آموزشی بصورت حضوری، تنها دانش آموزان از 2 گروه خانواده و رسانه ها تاثیر می گیرند.
وی گفت: با حذف خیلی از قابلیت های ارتباط فیزیکال معلم و دانش آموز، رسانه ها با تمام زوایای زندگی آنها ارتباط برقرار نموده اند.
نویسنده کتاب تربیت فرزند در عصر رسانه اضافه کرد: در این شرایط با توجه به اینکه بعضی خانواده ها به خاطر مسائل و مشغله های کاری که دارند تربیت فرزندان را به رسانه ها سپرده اند، بر این اساس اگر رسانه مدیریت گردد همکار خانواده و اگر مدیریت نگردد به رقیب خانواده تبدیل می گردد.
وی با بیان اینکه رسانه ها بر روی مدیریت ذهن دانش آموزان تاثیر می گذارند گفت: رسانه ها تنوع زیادی دارند و می توان از تلفن همراه ،بازی های کامپیوتری،کتاب ،نشریات ،کلاس های آموزشی و بسیاری از این موارد به عنوان رسانه یاد کرد.
این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به ورود یکباره و ناگهانی نظام آموزشی بر اساس اجبار شرایط کرونا به آموزش غیر حضوری گفت:احتیاج بود پیش از این محتواها و فضای لازم برای این حوزه آماده و معلم ها برای این شیوه آموزشی تربیت و آماده می شدند.
به گفته وی آموزش برخط یا غیر حضوری با فرصت ها و تهدیدهایی بسیاری روبرو است که از جمله فرصت های آن می توان بر نظارت بیشتر خانواده بر حضور دانش آموزان، رفت و آمد آنها، کاهش هزینه های تردد و ترافیک و مسائلی از این قبیل اشاره نمود و اضافه کرد: در این میان نباید از آسیب های این حوزه غافل بود.
وی با اشاره به وجود 3 دیدگاه خوش بین، بدبین و واقع بین در بین خانواده ها به رسانه ها گفت: عده زیادی از مردم نسبت به رسانه ها خوشبین هستند و بدون مدیریت و کنترل و محدودیت و به صورت منفعل از آن استفاده می نمایند.
این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه اضافه کرد: بعضی نسبت به رسانه بدبین هستند که این دیدگاه با آسیب و تهدید بسیار همراه است و عده واقع بین معتقد هستند که هر ابزار و محصول جدیدی می تواند هم فرصت و هم تهدید باشد و باید برای روبروه با آن برنامه ریزی و مدیریت نمایند.
وی با تاکید بر اینکه خانواده ها باید به توانمندی خود در حوزه سواد رسانه ای بپردازند گفت: این سواد درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
مهرانی با اشاره به تمهیدات آموزش کنونی در بستر شبکه های اجتماعی گفت:خانواده ها باید این بسترها را بشناسند و این فضا را که به غلط مجازی نام گرفته و در اصل فضای واقعی ناملموس است که خصوصیات بی مکانی، بی زمانی، بی جسمی و نافراموشی دارد را بهتر بشناسند.
منبع: ایرنا