نراق؛ شهر شهاب سنگ ها

به گزارش وبلاگ یاسین، وقتی ساعت 9 و 45 صبح روز 28 شهریور 1353 شهاب سنگی بر سقف مدرسه ای تازه تاسیس در نراق اصابت کرد، کسی خبر از علت این اتفاق نداشت. شاید کسی فکر نمی کرد سال ها بعد نراق به یکی از مراکز مهم و مورد علاقه دوستداران شهاب سنگ در غرب آسیا تبدیل گردد.

نراق؛ شهر شهاب سنگ ها

شهر نراق که آن را به قدمت و تمدن و تاریخ می شناسند، در حد فاصل قم، کاشان و دلیجان و اصفهان واقع شده و اکنون یک موزه شهاب سنگ شناسی را در خود جای داده است.

شهاب سنگ نراق آن موقع به سقف سالنی برخورد کرد که آن روز شکل آزمایشگاه های امروزی را داشت و حالا به موزه ای تبدیل شده که سالانه پذیرای جمع کثیری از علاقه مندان دانش نجوم و اخترشناسی است. با این حال قطعه اصلی این شهاب سنگ معین نیست کجاست!

براساس روایت مردم نراق، پس از اصابت این شهاب سنگ ، کارگرانی که در این مدرسه تازه تاسیس به کار مشغول بودند آن را همان طور که داغ بوده برمی دارند و باخود می برند سپس با مراجعه مردم و ژاندارمری به مدرسه، گروهی از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به این منطقه اعزام می شوند و با در اختیار دریافت شهاب سنگ، آن را به تهران منتقل می نمایند سپس براساس آنالیز های محققان معین می گردد سنگی که در مدرسه سقوط نموده یک شهاب سنگ بوده است.

بازگرداندن چند قطعه از شهاب سنگ نراق

محمود مرادی که پیگیر ماجرای شهاب سنگ نراق بود و کار احداث موزه شهاب سنگ نراق در دوره شهرداری او رخ داده به خبرنگار جام جم گفت: از سال 85 به بعد که قدری پیش از مسؤولیت شهرداری من در نراق بود، پیگیر موضوع شهاب سنگ بودم. به طوری که هرچه به مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران زنگ می زدم اظهار بی اطلاعی می کردند.

وی ادامه داد: بعد از مدتی دکتر سپهری از محققان دانش نجوم در یکی از مجلات تخصصی گزارشی کوتاه نوشت که موردتوجه نهاده شد و پس از مدتی دکتر ایرج عشقی از آلمان به وسیله خواهرزاده خود با بنده ارتباط برقرار کرد تا درباره سرنوشت شهاب سنگی که پیگیر آن بودم اطلاعاتی بدهد.

شهردار سابق نراق اعلام کرد: پس از آن، جلسات بسیاری برگزار کردیم و دکتر عشقی قطعات شهاب سنگی را که با خود به آلمان و برای تحقیقات برده بود، برگرداند و درنهایت با پیگیری از موزه های میراث فرهنگی کشور مجوز راه اندازی موزه شهاب سنگ را گرفتیم. از آن موقع تا به حال سنگ ها و اجرام آسمانی مختلفی از نقاط مختلف دنیا از جمله فرانسه و آلمان و تعدادی هم از داخل ایران جمع آوری و به این موزه منتقل شده است. درحال حاضر بالغ بر 50قطعه انواع شهاب سنگ مختلف در این موزه جمع آوری شده است.

جرم شهاب سنگ بیش از 3 کیلوگرم بود

صبحت های مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز درباره این موزه و شهاب سنگ نراق شنیدنی است.

مصطفی مرزبان درباره این باره گفت: این موزه نخستین موزه شهاب سنگ در خاورمیانه بوده که در محل سقوط شهاب سنگ نراق تشکیل شده است. در 28 مرداد 1353 یک بارش شهابی اتفاق می افتد که در جریان آن یک شهاب سنگ با سقف آزمایشگاه مدرسه ای خیرساز در نراق برخورد می نماید. طبق نقل قول هایی که وجود دارد، کارگرانی که در آن محوطه به کار مشغول بودند متوجه صدای وحشتناکی می شوند که مدام درحال نزدیک شدن بوده و در نهایت این سنگ به سقف برخورد می نماید و بعد از سوراخ کردن سقف، به کف زمین می افتد. در ابتدا کارگران فکر می نمایند بمب یا موشکی اصابت نموده است و وقتی مراجعه می نمایند با یک سنگ سه کیلو و 200گرمی روبرو می شوند که تکه هایش به اطراف پخش شده بود. کارگران این سنگ را با خود به خانه می برند و بعد از مدتی ژاندارمری وارد عمل می گردد و سنگ را تحویل می گیرد، در آن موقع دکتر ایرج عشقی که اکنون مشاور علمی طرح موزه هستند، دانشمندی بودند که از آلمان برای انجام یک سری تحقیقات به ایران می آیند.

حفظ محل برخورد شهاب سنگ در موزه نراق به همان شکل روز نخست

سوراخی که به دلیل اصابت شهاب سنگ در نراق ایجاد شده، بعد از گذشت 46سال همچنان به همان صورت باقی مانده و حفظ شده است. البته ناگفته نماند سقوط شهاب سنگ ها در مناطق مسکونی کمتر گزارش شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در مورد فرایند ایجاد و فعالیت موزه شهاب سنگ نراق گفت: بعد از گذشت 40سال، به دنبال ارتباط شهردار وقت نراق، دکتر عشقی به نراق می آیند و شهرداری هم حمایت می نماید و ایشان هم چون مجموعه ای از سنگ ها و شهاب سنگ های ارزشمند را در خارج از کشور داشتند نسبت به راه اندازی این موزه اقدام می نمایند.

مرزبان ادامه داد: بنابراین محل سقوط شهاب سنگ را به عنوان موزه شهاب سنگ درنظر می گیرند که درحال حاضر حدود 150شهاب سنگ ارزشمند از ایران و کشورهای مختلف دنیا در این موزه داریم که دکتر عشقی به اینجا آورده اند و اینجا به موزه ای تبدیل شده که در معرض دید عموم قرار می گیرد. انواع مختلف سنگ ها اعم از شهاب سنگ های آهنی، سنگی ـ آهنی، سنگی و غیره در این موزه نگهداری می گردد و حتی انواع مختلف سنگ های زینتی زمینی هم در این موزه وجود دارد.

وی اضافه کرد: این موزه سال گذشته به صورت رسمی افتتاح و به طور کامل از مجموعه مدرسه مستقل شد، منتها از سال گذشته بعد از افتتاح این موزه با شیوع کرونا به خوبی نشد که از این فضا استفاده کرد.

استقبال توریستان دوستدار علم از موزه شهاب سنگ نراق

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به این که تا قبل از همه گیری کرونا بیشتر توریستان نراق از این موزه بازدید داشتند، گفت: در ایام نوروز روزانه 1500 تا 2000نفر توریست در نراق داشتیم و حدودی نیمی از این توریستان نسبت به بازدید از این موزه بسیار راغب بودند. موزه شهاب سنگی که شکل گرفته حاصل چند سال کوشش است، دکتر عشقی ساکن آلمان هستند و سالی یک بار به اینجا می آیند که نشست ها و مراسمی برگزار می گردد و اغلب با خود سنگ های جدید هم می آورند.

مرزبان ادامه داد: تا جایی که شهرداری و شورای اسلامی شهر نراق حمایت کردند این مجموعه از مدرسه مستقل شده و در مراحل بعدی برنامه داریم که با توجه به هوای مساعد نراق برای بحث ستاره شناسی و نجوم از این فضا برای چنین فعالیت هایی هم استفاده گردد و به سالن ها اضافه کرده گردد.

مبین جلیلی - وبلاگ یاسین استان مرکزی

منبع: جام جم آنلاین

به "نراق؛ شهر شهاب سنگ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نراق؛ شهر شهاب سنگ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید