در سفرهای خارجی چگونه مراقب سلامتیمان باشیم؟

به گزارش وبلاگ یاسین، قبل از هر چیز به سلامتی خود در سفر اهمیت دهید

از زمانی که دیو (Dave) در یک تور قایق سواری در پرو با شکستگی دو مهره ستون فقرات خود روبرو شد، ما زمان بسیاری را در چند ماه پیش به فکر کردن درباره امنیت و سلامتی در سفر اختصاص دادیم. درحالی که بیماری ممکن است در هرزمانی برای هر فردی رخ بدهد، ما درک کردیم که اگر بیمه نداشتیم، شرایط می توانست به مراتب بدتر گردد. وقتی بحث سلامت در سفر به میان می آید، ما همواره در زمینه جدی گرفتن سلامت و امنیت و پوشش مناسب درمانی، داشتن نسخه های دارو و اطلاعات مربوطه پیش از ترک کردن کشور، بسیار حساس بوده ایم. ما با آغاز تور رسانه ای خود برای ایجاد آگاهی درباره سلامتی در سفر به این نتیجه رسیدیم که بهتر است تا این 10 نکته برای حفظ سلامتی در سفر را با شما در میان بگذاریم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

در سفرهای خارجی چگونه مراقب سلامتیمان باشیم؟

تحقیق کنید

پیش از این که به یک کشور خارجی سفر کنید، بهتر است تا تحقیقاتی در این زمینه را انجام بدهید و پیش از انجام سفر، ریسک های پیش روی خود را بشناسید.

چه نوعی از بیماری های مسری به سادگی به وسیله پشه ها به انسان انتقال می یابند، آب و یا شرایط غیربهداشتی شامل چه مواردی هستند؟ در چه شرایط آب و هوایی حضور خواهید داشت؟ آیا در مقصد شما خطر سکته قلبی یا آفتاب سوختگی وجود دارد؟ آیا در ارتفاع بالا پرواز خواهید کرد و خطر ارتفاع زدگی شما را تهدید خواهد نمود؟ آیا در مقصد شما حیوانات سمی وجود دارند، در صورت مواجهه با آن ها چگونه باید خود را امن نگاه دارید؟

پیش از سفر کردن، سوالات متعددی برای پرسیدن از خود وجود دارد. شما می توانید هشدارها و مشاوره هایی را با وب سایت دولت خود داشته باشید یا این که به سراغ مسئولان گردشگری کشوری که می خواهید به آنجا سفر کنید رفته و یا بلاگ و حساب های شبکه های اجتماعی را برای یافتن اطلاعات به روز، کاوش کنید.

واکسیناسیون و داروها

برترین راه داشتن یک سبک سفر سلامت در زمان سفر به خارج از کشور این است که بدانید کدام یک از واکسن ها می توانند از شما در برابر بیماری های آنجا محافظت نمایند. هپاتیت A، هپاتیت B، تب زرد، وبا و اسهال مرسوم در میان مسافران، در صدر واکسن های توصیه شده برای آمریکای جنوبی و آسیا قرار دارند. ای کاش که این اطلاعات را زمانی که دیو در سفر خود به هندوستان از گوشت بز فاسد استفاده نموده بود، در اختیار داشتیم. این ماجرا پس از یک تجربه واقعی در صحرا برای ما رخ داد، زمانی که چند جراح هندی در تور شترسواری به ما ملحق شدند. پس از این که آفتاب غروب کرد، خدمه محل اقامت ما با بشقاب های غذا به سراغ ما آمدند. بزی که در تمام طول روز در کنار چادر ما بسته شده بود، غیب شده بود و وقتی که پرسیدیم که کباب ها از چه گوشتی هستند، آن ها پاسخ دادند: گوشت تازه بز روز بعدازآن نیز آن ها یک خوراک کاری برای ما آماده کردند و وقتی از آن ها پرسیدیم که در این کاری چه گوشتی وجود دارد، مجددا با پاسخ گوشت بز روبرو شدیم. دیو این غذا را خورد ولی من مودبانه آن را رد کردم. گوشت بز تمام شب در هوای صحرا قرار داشت. همان طور که پیش بینی می شد دیو برای 5 روز بعدی در سفر ما به شدت بیمار بود. خوشبختانه ما نسخه داروی سیپروفلوکساسین (Ciproflacin) را به همراه داشتیم و به همین علت احتیاجی به بستری شدن او در بیمارستان نبود.

نکته: پیش از سفر کردن به کلینیک های پزشکی مراجعه کنید: اگر قبل از سفر کردن به یک کلینیک مراجعه کنید، دکتر شما قادر خواهد بود تا آمپول های مناسب را به شما تزریق نموده و داروهای مورد احتیاج در شرایط اضطراری را برای شما در قالب یک نسخه ارائه کند.

جعبه یاری های اولیه خود را پر کنید

وقتی بحث دارو به میان می آید، ما همواره یک جعبه یاری های اولیه حاوی موارد استاندارد برای شرایط اورژانسی را به همراه داریم. این جعبه نخستین خط دفاعی شما برای داشتن سفری سالم است. در یک سفر به ایرلند در ماه اکتبر سال گذشته، مچ پای دیو به شدت رگ به رگ شد و داروی ایبوپروفون (Ibuprophen) و یک باند نگه دارنده مفصل به خوبی به یاری او آمدند.

البته دیوانگی ننموده و همه چیز را به همراه خود نبرید ولی باید داروهایی مانند قرص های برطرف اسهال، آنتی هیستامین، قرص های برطرف حرکت زدگی، مسکن ها، مسهل ها، پمادهای ضد باکتری، ضدعفونی نماینده دست، باند زخم، ژل آلوئه ورا برای سوختگی در معرض آفتاب، پارچه های ویژه برای حفاظت از تاول ها و پودر ORS که به شما برای جلوگیری از حالت تهوع و بی آبی بدن یاری می نماید را به همراه داشته باشید.

پشه و بیماری

بدون شک ما علاقه ای به بیمار شدن در طول سفر نداریم و برای همین با اعمال اقدامات پیشگیرانه، به سختی برای جلوگیری از بیماری و آسیب دیدگی کوشش می کنیم. وقتی که بحث تب و مالاریا (بیماری هایی که به واسطه پشه ها به بدن وارد می شوند) به میان می آید، ما پوشش لازم را داده ایم. حتی در جنگل های گرمسیری نیز پیراهن های آستین دار و شلوارهای بلند به تن می کنیم. در بیشتر موارد پمادهای دفع حشره چندان جوابگو نخواهند بود ولی پوشش دادن کل بدن خود می تواند تفاوت عمده ای ایجاد کند. بعلاوه می توانید پشه بند سبک و قابل حمل مخصوص خود را به همراه داشته باشید. البته بیشتر مراکز اقامتی پشه بندهایی را در اختیار مشتریان قرار می دهند ولی ما در تمامی آن ها حفره هایی را پیدا کردیم. به همراه داشتن یک پشه بند شخصی به معنی خواب راحت شبانه و بدون ترس از پشه خوردگی است.

گرما و آفتاب

وقتی که در زیر نور آفتاب قرار می گیریم، معمولا خود را با کلاه های لبه دار و لباس های سبک می پوشانیم. به شخصه استفاده از لباس های آستین بلند و سارونگ (یک نوع پوشش محلی در بعضی از نقاط آفریقا و آسیا) را به استفاده از مداوم و ساعت به ساعت از کرم ضد آفتاب ترجیح می دهم. دقت داشته باشید که برای مدت زمان طولانی زیر آفتاب نایستید. بسیاری از مسافران مستقیما از زمستان کشور خود به منطقه ها استوایی سفر می نمایند و ساعت ها در زیر آفتاب قرار دارند که این امر در سرانجام روز می تواند به خراب شدن کل تعطیلات آن ها منتهی گردد. بهتر است زیر سایه یک چتر نشسته و یا این که خود را بپوشانید.

جنس پارچه ها، امروزه بسیار سبک شده است و پوشیدن لباس های آستین بلند در زیر نور آفتاب می تواند حس خوبی برای شما داشته باشد. وقتی که هوا خیلی گرم است، آب زیادی را به واسطه تعریق از دست خواهید داد و به همین علت نیز باید مرتب به نوشیدن مایعات مشغول باشید زیرا ممکن است متوجه وقوع تدریجی کاهش مایعات بدن نشوید. کاهش مایعات در بدن می تواند موجب گرمازدگی گردد که بیماری بسیار جدی است. ضمناً توجه داشته باشید که بیش ازحد نیز مایعات ننوشید. در طول دوچرخه سواری در سودان بود که سرعت تعریق من از سرعت نوشیدن آب به وسیله من بالاتر رفته بود و هرچه بیشتر آب می خوردم، مواد معدنی بیشتری به واسطه تعریق از بدن من دفع می شدند.

آب

در شرایطی که مایعات بدن شما کم می گردد، دقت داشته باشید که چه آبی را می نوشید. همه ما در زمان سفر تنبل می شویم و برای خنک کردن نوشیدنی های خود از یخ استفاده می کنید. پیشنهاد ما این است که این کار را انجام ندهید، مگر آنکه مطمئن باشید که محل ارائه دهنده یخ به شما، آن را از آب سالم تهیه می نماید.

دیو در سفر به ویتنام به سراغ نوشیدن چای سرد رفت و به شدت بیمار شد، بیماری او به مقدار ای شدید بود که من به سرعت مجبور به رساندن او به بیمارستان شدم. او برای 5 روز متوالی در اقامت گاه ما در شهر ساحلی زیبای مویی نه (Mui Né) مریض بود درحالی که می بایست از آفتاب و شن های زیبای این محل و موج سواری لذت می برد. حال اگر او به سراغ نوشیدن چای داغی که آب آن جوشانده شده بود می رفت، مشکل چندانی نداشت.

نوشیدنی های گرم، گزینه های خوبی هستند و یا اگر می خواهید نوشیدنی خنک صرف کنید نیز بهتر است به سراغ قوطی ها یا بطری های پلمپ شده بروید. بعلاوه به جای استفاده از بطری های پلاستیکی و آسیب رساندن به محیط زیست نیز می توانید یک سیستم قابل حمل پالایش آب به همراه خود داشته باشید.

منبع: الی گشت

به "در سفرهای خارجی چگونه مراقب سلامتیمان باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سفرهای خارجی چگونه مراقب سلامتیمان باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید