ریاست جمهوری عبدالمجید تبون بر الجزایر یک ساله شد

به گزارش وبلاگ یاسین، یک سال از ریاست جمهوری عبدالمجید تبون 75 ساله بر الجزایر می گذرد و مردم در انتظار بازگشت او به کشور هستند که در پی ابتلا به ویروس کرونا برای درمان از 28 اکتبر به آلمان رفته است.

ریاست جمهوری عبدالمجید تبون بر الجزایر یک ساله شد

به نقل از شبکه اسکای نیوز، در حالی که تداوم غیبت تبون برای بیش از یک ماه سوالات زیادی را در ذهن مردم الجزایر پیرامون آینده کشورشان مطرح کرده، دولت همچنان مردم را به اتحاد صفوف داخلی ترغیب می کند. همانطور که عبدالعزیز جراد، نخست وزیر الجزایر گفت، مردم باید برای حل مسائل متحد شوند و باید اهمیت تلاش های متحد در یافتن بهترین راه حل برای برون رفت از این بحران را درک کنند.

با توجه به شرایط استثنایی که به دلیل شیوع کرونا در جهان به وجود آمد و سال 2020 را مملو از حوادث غیر مترقبه کرد، تقریبا همه مردم الجزایر اتفاق نظر دارند که ارزیابی یک سالی که از ریاست جمهوری عبدالمجید تبون می گذرد، سخت است.

علی ربیج، استاد دانشگاه الجزایر می گوید، تبون دولت را در شرایط پیچیده بی سابقه ای تحویل گرفت . او پس از خیزش بی سابقه مردمی که عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری سابق را برکنار کرد، قدرت را به دست گرفت و شرایط کشور و دولت در همه زمینه ها سنگین و پیچیده بود و بقایای رژیم سابق هم همچنان به مقاومت خود ادامه می دادند.

عبدالمجید تبون به صورت رسمی 19 دسامبر 2019 حکومت را تحویل گرفت و دو ماه از ریاست جمهوری اش نگذشته بود که جهان گریبانگیر ویروس کرونا و تبعات آن شد و الجزایر هم مانند سایر کشورها مرزهای خود را بست و مشغول مقابله با این ویروس شد. از سوی دیگر ، قیمت نفت شاهد کاهش چشمگیری بود. همین مسائل موجب شد رئیس جمهوری جدید نقشه راهی که در برنامه انتخاباتی خود ترسیم کرده بود، تغییر دهد و یک برنامه فوریتی با 100 میلیون دلار بودجه برای مقابله با کرونا در نظر بگیرد.

به علاوه، کارشناسان معتقدند، تبون در این یک سال در سطح داخلی با سه چالش شاخص روبرو بود، نخست ایده تحقق اجماع و جلب اعتماد همه مردم و دوم سفر به استان هایی که انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده بودند و چالش سوم توطئه های همدستان گروهک ها بود که در اشکال مختلف مثل آتش زدن جنگل ها که بیش از 22 استان الجزایر را تحت تاثیر قرار داد و وقوع بحران نقدینگی و سخت شدن معیشت مردم خود را نشان داد.

ناصر جابی، استاد جامعه شناسی سیاسی الجزایر گفت، نگرانی دولت و خود تبون از توطئه گران به عدم ثبات در موازین قدرت در داخل نظام و عدم تسلط تبون و شخصیت های شاخص به گونه ای که جای پای تبون محکم گردد، برمی گردد. جناح بازنده در خیزش مردمی تلاش می کند با استفاده از دولت و حساب کردن روی اشتباهات آن، از پشت پرده مجدد پدیدار گردد.

در طول این یک سال ریاست جمهوری، تبون قدرتمندتر ظاهر شد و از حمایت ارتش برخوردار بود و رسانه های وابسته به او هماهنگی زیاد در توازن قدرت میان ارتش و دولت برای مقابله با گروههای مخفی و بقایای گروهک ها را به تصویر کشیدند اما پس از یک سال دوباره بیماری تبون در کشور مطرح شده است و با وجود اطمینان خاطر مقامات که دائما اعلام می کنند تبون به زودی به کشور برمی گردد، برخی خواستار اجرای بند 102 قانون اساسی مربوط به اعلام خالی بدون پست ریاست جمهوری به دلایل سلامتی هستند.

اما عبدالرحمن عرعار، رئیس همایش مدنی تغییر و از مدافعان شاخص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 12 دسامبر 2019 می گوید، مهمترین دستاورد تبون حفظ مشروعیت و ثبات سیاسی و امنیتی بود چرا که در جریان خیزش مردمی در 22 فوریه 2019 قطره خونی ریخته نشد.

وی تاکید کرد، در ارزیابی عینی از دوره ریاست جمهوری یک ساله تبون باید ابتدا به مطالبات مردمی در جریان خیزش آنها پرداخته گردد. تبون راه درازی را بخصوص در زمینه مشاخصه با فساد در پیش دارد. پس از گذشت یک سال از حکمرانی امروز لازم است تبون آزادی عمل سیاسی برقرار کرده، از تحول واقعی دموکراتیک اطمینان حاصل کند، به رسانه ها و مخالفان حق آزادی عمل دهد و یک گفتگوی همه جانبه و واقعی به دور از حساسیت های سیاسی برقرار کند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "ریاست جمهوری عبدالمجید تبون بر الجزایر یک ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریاست جمهوری عبدالمجید تبون بر الجزایر یک ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید