سازمان ها از آموزش چه هدفی را دنبال می نمایند؟

به گزارش وبلاگ یاسین، اهداف آموزشی به سه دسته کلی - جزیی و رفتاری تقسیم می شوند که هر کدام دامنه ، نقش و تاثیر خاص خود را در طراحی سیستماتیک آموزشی دارا می باشد . در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

سازمان ها از آموزش چه هدفی را دنبال می نمایند؟
  • اهداف کلی

هر فرد آموزش ضروری است که بداند برای تدریس خود در هر جلسه چه اندازه از محتوا بایستی مورد بحث قرار گیرد . به عبارت دیگر بدون معین بودن محتوای هر جلسه از تدریس آموزش دهنده ممکن است از موضوع مورد بحث خراج گردد و در انتهای بحث ، مجموعه منسجمی از مطالب ارایه ندهد ؛ در این صورت انتخاب اهداف کلی ، محتوای مورد بحث را معین می نماید . این اهداف با توجه به اینکه ممکن است محدوده مورد بحث چند جلسه درس را معین نماید ، بنابراین حالتی گنگ و مبهم و کلی را دارد .

  • اهداف جزیی

با توجه به اینکه اهداف کلی حالتی مبهم و گنگ را دارا هستند و به خودی خود قابل اجرا نیستند ، لذا آنها را می توان به اهداف کوچکتری تبدیل نمود تا براحتی قابل اجرا باشد ؛ بنابراین اهداف جزیی حالتی روشن ، صریح و واضح دارند .

  • اهداف رفتاری

اهداف رفتاری کامل دارای سه جزء رفتار ، شرایط و معیار هستند که در اینجا مختصراً توضیح داده خواهد شد .

رفتار : رفتار همان فعالیتهایی است که بروز آن را از فراگیری انتظار داریم . در رفتار از واژه هایی مانند نوشتن ، مقایسه کردن ، حل کردن و… استفاده می گردد .

شرایط : منظور از شرایط در تدوین اهداف رفتاری موقعیتی است رفتار از فراگیر بروز می نماید .

معیار : معیار حداقل اندازه قابل قبول بروز رفتار به وسیله فراگیر است .

طبقه بندی اهداف آموزشی

در این طبقه بندی ، اهداف آموزشی در سه حیطه شناختی ، عاطفی و روانی حرکت قرار می گیرند . اهدافی که در حیطه شناختی قرار می گیرند ، مربوط به محتواهایی است که عمدتاً جنبه تئوری داشته و یادگیری آنها مستلزم فعالیتهای صرفاً ذهنی و عقلانی است مانند محتوای دروسی نظیرریاضی .

در حیطه عاطفی آن دسته از اهداف قرار دارند که محتواهای مربوط به آنها به منظور ایجاد تغییر در نگرش افراد بکار می فرایند ؛ نظیر محتوای دروسی مانند بینش دینی و اخلاق .

اهداف حیطه روانی حرکتی مربوط به محتواهایی است که به منظور اموزش مهارتها مورد استفاده قرار می گیرند .

اصولا تحلیل محتوای دوره آموزشی

یکی دیگر از مراحل الگوی طراحی الگوی طراحی منظم آموزشی ، شرایط است که جز آن به صورت زیر تقسیم می شوند :

1- تجارب یادگیری : فعالیتهای آموزشی هستند که به وسیله فراگیران در راه دستیابی به اهداف آموزشی صورت می گیرد .

2-گروههای تدریس و یادگیری .

3- شیوه های تدریس .

منبع: الی گشت

به "سازمان ها از آموزش چه هدفی را دنبال می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ها از آموزش چه هدفی را دنبال می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید