همه چیز درباره قدیمی ترین انیمیشن جهان

به گزارش وبلاگ یاسین، با شنیدن کلمه انیمیشن چه چیزی را به خاطر می آورید؟ بدون شک شما نیز مانند ما تمام انیمیشن هایی که از دوران کودکی تان تا به حال دیده اید را به یاد می آورید. این هنر که در زبان فارسی به آن پویا نمایی نیز گفته می شود در واقع نشان دادن تصاویر دو بعدی به صورت تند و پیوسته است و خوب است بدانید که در واقع شما به هنگام تماشای آن با نوعی خطای دید روبرو هستید.

همه چیز درباره قدیمی ترین انیمیشن جهان

در واقع این خطای دید است که باعث می شود لبخند بر روی لبان شما نقش ببندد. در گذشته تولید پویانمایی ها کار بسیار سخت و دشواری بود، اما امروزه به کمک وسایل و ابزاری پیشرفته، این عمل به سختی گذشته نیست و حتی می توان گفت که انیمیشن های امروزی از نظر کیفیت نیز برتری های زیادی به پویانی نمایی های قدیمی دارند.

اختراع هنر تولید پویا نمایی یا تولید انیمیشن را نمی توان منسوب به شخص خاصی دانست. زیرا در یک زمان مشخص افراد مختلف در گوشه و کنار جهان به یک باره بر روی آن کار کرده و جهان را با شگفتی روبرو کردند.

اما نکته ای که جالب است بدانید آن است که در دورانی که خبری از تلویزیون و رسانه های دیجیتال امروزی نبود، بشر به فکر افتاد تا با توجه به لوازم و امکاناتی که در اختیار دارد به تولید انیمیشن بپردازد. نمونه ای از تولید پویانمایی مردمان قدیم را می توان بر روی یک جام سفالین مشاهده کرد که در شهر سوخته آن را پیدا کرده اند و در حال حاضر نیز در موزه ملی ایران از آن نگهداری می شود. امروز قصد داریم در مورد این جام سفالین با شما صحبت کنیم.

محل کشف جام سفالین کجاست؟

همانطوری که در خطوط بالاتر به آن اشاره کردیم، کهن ترین انیمیشن جهان، جامی سفالین است که در شهر سوخته کشف شده است. شهر سوخته در واقع یکی از قدیمی ترین تمدن های جهانست و به دلیل اشیاء بسیار با ارزشی که در این منطقه پیدا شده از نظر باستان شناسی اهمیت زیادی دارد.

آن طوری که باستان شناسان می گویند در هر گوشه ای از این شهر گنجی پنهان شده است که می تواند انسان را به زمان های گذشته متصل کند و تا حدی برای انسان عصر جدید آشکار کند که بشر قدیم به چه چیزی فکر می کرده و از چه توانمندی هایی برخوردار بوده است.

شهر سوخته یکی از جذابیت های دیدنی شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان بوده و در انتهایی ترین قسمت شرقی کشور قرار گرفته است. قدمت این شهر به بیش از 5000 سال می رسد و مساحت آن را نیز 280 هکتار برآورده کرده اند.

ممکن است برای عده ای سوال پیش آید که چرا به این شهر، شهر سوخته می گویند؟ در این رابطه نظرهای مختلفی وجود دارد. عده ای با مشاهده وجود لایه هایی از خاکستر و وجود آثار سوختگی در برخی بناها، عنوان کرده اند که این شهر دو بار دچار آتش سوزی شده است و به همین دلیل به آن شهر سوخته نام داده اند.

البته عده ای دیگر نیز معتقدند که خشکسالی و کمبود منابع آب در این شهر، مردم را مجبور کرده تا از هر آنچه در دسترس داشتند استفاده کرده تا بتوانند زنده بمانند و این باعث شده که این شهر مورد تخریب واقع شده و از بین برود.

رزرو آنلاین بهترین نرخ پرواز زابل از وبلاگ یاسین.

چرا جام سفالین را اولین انیمیشن جهان می دانند؟

اما اینکه چرا به جام سفالین اولین هنر پویا نمایی جهان نام داده اند نیز دلایلی دارد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد. اگر به آثار باستانی علاقه داشته باشید و این جام را از نزدیک نگاه کنید می توانید به خوبی یک نقاشی از بز و درخت را بر روی آن مشاهده کنید.

این جام، داستان کوتاه بزی را تعریف می کند که برای خوردن برگ درختان خیز برداشته و به سمت درختی حرکت می کند. این داستان کوتاه در 5 مرحله نقاشی شده و از زمانی که این بز به سمت درخت حرکت می کند تا زمانی که بر روی شاخه پریده و از آن تغذیه می کند به تصویر کشیده شده است.

هر یک از مراحل ادامه مرحله قبلی است و تنها با نگاه کردن به نقاشی های روی سفال به خوبی متوجه خواهید شد که این جام قصد دارد داستانی را برای شما به زبان ساده تعریف کند.

زمانی که باستان شناسان این جام را کشف کردند متوجه این نقوش هدفمند بر روی آن شدند و بعدها با استفاده از این نقوش یک انیمیشن 20 ثانیه ای نیز طراحی و به نمایش گذاشته شد. کسانی که در شهر سوخته مشغول به کاوش بوده اند این مساله را عنوان کرده اند که تا قبل از کشف این جام، به مورد این چنینی برخورد نکرده و این برای اولین بار است که جامی با این مشخصات کشف شده است.

بعد از کشف این جام، باستان شناسان تمام اشیاء با ارزشی که در این منطقه کشف شده را به موزه ملی ایران تحویل دادند تا همگان بتوانند هنر مردمان ساکن شهر سوخته را مشاهده کنند. با کشف این جام، به جهانیان ثابت شد که این خاک قدمتی دیرینه دارد.

محل نگهداری جام سفالین، قدیمی ترین انیمیشن جهان

برای مشاهده جام سفالین باید به موزه ملی ایران بروید؛ اینجا جایی است که شما می توانید آثار بسیار با ارزش تاریخی را مشاهده کنید. این موزه در تهران واقع شده و در دو ساختمان جداگانه جذابیت های زیادی برای تماشا در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

یکی از ساختمان های این موزه در سال 1316بازگشایی شده و به آن موزه ایران باستان می گویند و ساختمان دیگر در سال 75 تاسیس شده و موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران نام گرفته است.

در موزه ایران علاوه بر جام سفالین که لقب اولین انیمیشن جهان را به آن داده اند، شما می توانید اشیاء دیگری را نیز مشاهده کنید. موزه ملی ایران نه تنها جایگاه آثار با ارزش تاریخی است بلکه به فضایی تبدیل شده است که در آن غنای فرهنگی و تمدن ایران زمین به خوبی نشان داده می شود.

برای دیدن جام سفالین و هر آنچه که در موزه ملی ایران واقع شده است می توانید به خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی ام تیر، خیابان پروفسور رولن مراجعه کنید. ایرانی ها با پرداخت مبلغ ده هزار تومان و خارجی ها نیز با پرداخت صد هزار تومان، می توانند از این موزه بازدید کنند.

در فصل های بهار و تابستان در کلیه روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 7 عصر و در فصول پاییز و زمستان از ساعت هشت و نیم صبح تا 5 بعد از ظهر می توانید به دیدار این موزه بروید و از گنج هایی که در این موزه پنهان شده است دیدن کنید. با استفاده از متروهای ایستگاه حسن آباد و میدان امام خمینی می توانید به راحتی خود را به این موزه برسانید.

سیستان و بلوچستان

منبع: الی گشت

به "همه چیز درباره قدیمی ترین انیمیشن جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره قدیمی ترین انیمیشن جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید