وظایف پزشکان و بیماران در قبال یکدیگر
به گزارش وبلاگ یاسین، خشونت علیه پزشکان موضوع داغ روزهای کرونازده است؛ همراهان بیمارانی که مستاصل از همه جا تنها پناه خود برای نجات جان عزیزانشان را پزشکان می یابند و ممکن است با عدم پیشرفت بیمار در بهبودی، ناملایمات و نگرانی هایشان را بر سر پزشک خالی کنند، موضوعی که بهانه ای شد تا پزشکان و جامعه شناسان برای حل این چالش به گفت وگو بنشینند.
به گزارش وبلاگ یاسین، دکتر عبدالرحمان رستمیان در میزگرد تخصصی بررسی تعاملات جامعه پزشکی و مردم، گفت: صحنه های زیبایی در ارائه خدمت پزشک به بیمار رقم می خورد اما باید چه کنیم این رابطه بهتر گردد؟ آموزش به بیمار امری بسیار اساسی در این زمینه است تا زمانی که فرد به ما به عنوان پزشک مراجعه می کند اطلاعات کافی داشته باشد.
وی افزود: با افزایش اطلاعات بیمار، ارتباط او با پزشک افزایش می یابد و کیفیت درمان در این زمینه ارتقا می یابد. بر این اساس درمانگر هم شهامت تصمیم گیری در درمان را خواهد داشت و تصمیمات بهتری می گیرد.
رستمیان ادامه داد: در تغییر باورهای غلط نسبت به جامعه پزشکی، صدا و سیما و فضای مجازی نقش مهمی دارند. از سوی دیگر آموزش تعهدات حرفه ای به پزشکان نیز می تواند در بهبود روابط پزشک و بیمار موثر باشد.
در ادامه این میزگرد، مهندس احسان الله شریفی-مدیرعامل سازمان مردم نهاد دیدبان حقوق بیماران، گفت: با حاکمیت، نظام درمانی، گروه های مرجع و... حرف هایی داریم. نباید تعارض میان اظهار نظرها پیرامون موضوعات تخصصی پزشکی وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم اکرام بیمار، شرح داد: نگاه از بالا به پایین پزشک به بیمار امر پسندیده ای نیست. رفتار احترام آمیز پزشک به بیمار سبب آموزش او خوهد شد. توجه به جامعه شناسی پزشکی امری ضروری است.
شریفی ادامه داد: قاطبه پزشکان رفتارهای مناسب با بیمار دارند، اما نمی توان از مسائل بیماران هم غافل بود. کرونا علی رغم تمام مسائلی که داشت سبب شکستن دیوار بین پزشک و بیمار شد.
در ادامه این نشست دکتر بیرودیان- عضو ستاد ترویج اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با اشاره به تدوین کتاب اخلاق حرفه ای پزشکی، گفت: این کتاب دست آوردی بود که طی 5 سال گذشته در زمینه آن فعالیت شد و اکنون در سایت سازمان قابل دسترسی است و به عنوان فعالیتی آموزشی با سایر فعالیت های سازمان نظام پزشکی گره خورده است.
وی با اشاره به عناوین اجتماعی، انتظامی، آموزشی و... در این کتاب ادامه داد: کتاب مذکور در 140 ماده که همان 140 وظیفه پزشک در مقابل بیمار است، تدوین شده است و این واقعه ای بی نظیر است که خود صنف پزشکان اقدام به تعریف مواد قانونی برای خودشان در مقابل بیمار کرده اند.
وی افزود: البته بیماران نیز تکالیفی در مقابل پرشکان دارند که باید نسبت به آن آموزش ببینند. همانگونه که پزشکان موظف هستند شکایات خود را از مراجع قانونی پیش برند، بیماران نیز باید بدانند شیوه مطرح کردن تقاضایشان چگونه باشد. در همین بحران کرونا شاهد خشونت هایی هستیم که به جامعه پزشکی می گردد؛ در حالی که مقصر آن مشکل پزشک یا پرستار نیست. به عنوان مثال موضوع کمبود تخت برای بیمار مبتلا به کرونا به پزشک بازنمی گردد و این پزشک است که با تمام محدودیت ها همچنان ارائه خدمت به بیماران برایش در اولویت است.
منبع: خبرگزاری ایسنا