چرا بایدن کنفرانس خبری برگزار نمی کند؟

به گزارش وبلاگ یاسین، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به این پرسش پرداخته که چرا جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، با اینکه بیش از 50 روز از حضورش در قدرت می گذرد، هنوز اقدام به برگزاری یک کنفرانس خبری نکرده است؟

چرا بایدن کنفرانس خبری برگزار نمی کند؟

این روزنامه در این رابطه می نویسد: رونالد ریگان و بیل کلینتون روسای جمهور سابق آمریکا، هر کدام نخستین کنفرانس خبریشان را تنها نُه روز پس از حضور در قدرت، برگزار کردند. باراک اوباما، 20 روز پس از کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا، کنفرانس خبری خود را برگزار کرد. ترامپ نیز هفت روز پس از حضور در قدرت، کنفرانس خبری اش در مقام رئیس جمهوری آمریکا را برگزار کرد. با این حال، جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در شرایطی که بیش از 50 روز از حضورش در قدرت می گذرد، همچنین کنفرانس خبری خود را برگزار ننموده است. در 100 سال گذشته، این مساله که رئیس جمهور آمریکا در بیش از هفت هفته از حضور خود در قدرت، کنفرانس خبری برگزار ننموده باشد، در نوع خود یک رکورد محسوب می گردد. این مساله پیشتر تنها در دوره ریاست جمهوری کالوین کولیج سی امین رئیس جمهور تاریخ آمریکا (1929-1923)، مشاهده شده است.

به گزارش وبلاگ یاسین، بایدن پنجشنبه شبِ گذشته، نخستین سخنرانی خود خطاب به مردم آمریکا را ایراد کرد. با این حال، اینطور به نظر می رسد که مردم آمریکا باید همچنان صبر نمایند تا بایدن در نشست خبری ریاست جمهوری خود حاضر شده و در خصوص مسائل مختلف، به وبلاگ یاسین و سوالات مردم پاسخ دهد. این نوع از رویکرد و رفتارِ بایدن، به نوعی بازتاب دهنده رویکرد کلی وی در زمانی است که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا بود. او در آن موقع هم مصاحبه های زیادی را انجام می داد، اما به ندرت با وبلاگ یاسین در تماس بود.

این رویکرد بایدن چه در دوره تبلیغات انتخاباتی اش و چه اکنون به عنوان رئیس جمهور آمریکا، صدای بسیاری از منتقدان و حتی متحدان وی را نیز درآورده است. به تازگی یک چهره رسانه ای آمریکایی گفته است که بایدن به دلیل اینکه می ترسد در جریان نشست خبری خود، گاف دهد و مایه تمسخر گردد، در چنین جلسه ای شرکت نمی نماید. فرد مذکور همچنین گفته بود که نزدیکان بایدن عمیقا مراقبت می نمایند تا وی در هیچگونه نشست و جلسه ای، بدون هماهنگی و بدون متنِ نوشته شده، حضور نیابد. مارک میدوز رئیس سابق کارکنان کاخ سفید نیز در موضع گیری می گوید کاخ سفید در دوره بایدن، از ترسِ اشتباهات و گاف های بایدن، عمیقا سعی می نماید تا او را از چشم و تیررسِ وبلاگ یاسین دور کند. این در حالی است که بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای آمریکا، قویا از بایدن می خواهند تا هر چه سریع تر در یک کنفرانس خبری شرکت کند، زیرا این حق مردمِ آمریکا است که دولتِ کشورشان به آن ها جوابگو باشد.

جاناتان کارل خبرنگار حوزه کاخ سفید شبکه خبری ای بی سی نیوز می گوید: وبلاگ یاسین و فعالان رسانه ای، واقعا مشتاق پرسیدن سوال هایشان از جو بایدن هستند. با این حال وی خود را از همه پنهان نموده است. پرسیدن سوال از رئیس جمهور، فقط به نفع رسانه و خبرنگار نیست بلکه به نفع کلیتِ جامعه آمریکا است.

جن ساکی دبیر مطبوعاتی کاخ سفید هفته گذشته اظهار داشت: جو بایدن کنفرانس خبری خود را پیش از خاتمه ماهِ جاری میلادی برگزار خواهد نمود. با این حال وی هیچ تاریخ مشخصی را در این زمینه ارائه نکرد. وی تاکید نمود که زمان و انرژیِ بایدن در مسائل دیگر نظیر مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا، اقتصاد آمریکا و بسته محرک اقتصادی به ارزش 1.9 تریلیون دلار متمرکز است.

در مقایسه با مدت پنجاه روزه حضور بایدن در قدرت، ترامپ 5 مرتبه، اوباما دو مرتبه، جرج دبلیو بوش سه مرتبه و کلینتون پنج مرتبه، کنفرانس خبری برگزار نموده اند. البته که در خصوص این نشست های خبری، نکاتی نیز باید مورد توجه قرار گیرند. مثلا در خصوص دونالد ترامپ، چهار مورد از پنج کنفرانس خبری که به آن ها اشاره شد، با حضور یک رهبر خارجی انجام شدند و تنها در یک مورد، ترامپ به صورتِ تنها حاضر بود. اوباما و کلینتون نیز هرکدام تنها در یک مورد از نشست های خبریشان، به تنهایی حاضر شدند (در طیِ 50 روزِ نخستِ حضورشان در قدرت).

با این همه، بعضی نزدیکان بایدن می گویند: پاندمی ویروس کرونا تا حد زیادی امکان دیدار بایدن با رهبران خارجی و همچنین سفر به کشورای خارجی را محدود نموده است. از این منظر، چندان عجیب نیست که وی نتوانسته یک نشست خبری خوب و سازنده داشته باشد. زیرا اساسا او فرصتی برای این کار نداشته است.

بعضی دیگر نظیر جان وولی از کارشناسان حوزه مسائل ریاست جمهوری آمریکا می گویند: تمامی روسای جمهور آمریکا در عصر مدرن، راهبرد خاص خود را برای ارتباطات رسانه ایشان دارند. درست بر اساس همین راهبرد است که بعضی از آن ها، برگزاری کنفرانس های خبری را در اولویت خود قرار نمی دهند.

وولی در این رابطه می گوید: من می توانم تصور کنم که بایدن در برگزاری کنفرانس خبری، هیچ مزیت و نفعی برای خود و آمریکا نمی بیند. شاید او معتقد است که برگزاری نشست رسانه ای در برهه زمانی کنونی، می تواند به دستور کار او مخصوصا پس از پیروزیتش در تصویب بسته اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری اش، آسیب بزند. به طور کلی، بایدن بر این باور است که میان پیروزیت یک رئیس جمهور و برگزاری جلسات متعدد رسانه ای، رابطه چندانی وجود ندارد. کما اینکه اگر قرار بود چنین رابطه ای به واقع وجود می داشت، دونالد ترامپ باید یکی از پیروز ترین روسای جمهور در کل تاریخ آمریکا می بود.

منبع: فرارو

به "چرا بایدن کنفرانس خبری برگزار نمی کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بایدن کنفرانس خبری برگزار نمی کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید