چرا زلزله در خوی تکرار می گردد؟، پاسخ های مهم یک زلزله شناس

به گزارش وبلاگ یاسین، یک زلزله شناس به خبرنگاران می گوید: امروز ما نتایج مداخلات انسانی در جهت حذف آب های سطحی و زیزمینی را به صورت لرزه خیزی ادامه دار در منطقه خوی و سلماس مشاهده می کنیم.

چرا زلزله در خوی تکرار می گردد؟، پاسخ های مهم یک زلزله شناس

ایرن مهرگان: خوی امروز برای پنجمین بار با زلزله ای به بزرگی 5.6 ریشتر لرزید، رشته زلزله هایی که از مهر سال گذشته ادامه دارد و به فروردین سال جاری کشیده شده است.

سیزدهم مهر سال 1401 برای اولین بار زلزله ای به بزرگای 5.6 ریشتر خوی را لرزاند، اتفاقی که 28 دی سال گذشته مجدد و با همان قدرت تکرار شد، اما این خاتمه کار نبود، روز 8 بهمن 1401 زلزله بزرگتری یعنی 5.9 ریشتر سبب شد مردم خوی یک بار دیگر زلزله را تجربه نمایند، تجربه ای که 25 اسفند 1401 مجدد تکرار شد تا رسانه ها بنویسند خوی با زلزله 5.6 ریشتری لرزید.

حالا رشته زلزله های خوی به سال جاری کشیده شده است، صبح امروز اهالی منطقه ها خوی و سلماس یک زلزله دیگر را تجربه کردند، مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله، در گفت وگو با وبلاگ یاسین می گوید: این منطقه تلاقی گسل های مهم شمال شرقی، جنوب غربی گسل خوی و شمال غربی، جنب شرقی مثل گسل سیاه چشمه خوی است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا این منطقه بسیار لرزه خیز شده است بیان می نماید: در آنالیز هایی که ما انجام دادیم رد پای مداخلات انسانی در بروز این زلزله ها دیده می گردد، دخالت انسان در حذف آب های زیرزمینی و خشک کردن دریاچه ارومیه دو عاملی هستند که در تحریک این منطقه برای زلزله موثر هستند. طی 31 سال گذشته از این ناحیه حدود 9 میلیارد متر مکعب آب از دشت خوی کشیده شده است، دشت خوی و دشت سلماس از جمله دشت های بحرانی استان آذربایجان غربی هستند. بعلاوه حدود 25 میلیارد متر مکعب آب از سطح دریاچه ارومیه حذف شده است و در سال 1401 این دریاچه عملاً خشک شد و فقط بخش شمالی دریاچه با عمق کم و به شدت شور آب داشت، لذا حذف آب دریاچه ارومیه و کشیدن آب زیرزمینی دو فاکتوری هستند که در تحریک سنگ کره در منطقه پیرامونی دریاچه ارومیه از جمله منطقه ها خوی و سلماس موثر بودند، امروز ما نتایج مداخلات انسانی در حذف آب های سطحی و زیزمینی را به صورت لرزه خیزی ادامه دار در منطقه خوی و سلماس مشاهده می کنیم.

این زلزله شناس درباره ادامه پس لرزه ها می گوید: وقتی در یک منطقه زلزله مهمی می آید، تا شکستگی های موجود به شرایط تعادل تازه برسد طول می کشد، برای رسیدن به شرایط تعادلی تازه، در شکستگی گسلی که در آن جا زلزله اصلی اتفاق افتاده و دچار گسستگی شده، مرزهای کوچکتری آغاز به شکستن می نمایند و هربار شکستن این مرزها منجر به زلزله هایی با میزان کوچکتر می شوند، هرچقدر ابعاد این مرزها بزرگتر باشد پس لرزه های بزرگتری شاهد هستیم و برعکس.

آن طورکه در آخرین گزارش ها از خسارت زلزله امروز خوی آمده این زلزله 5.6 ریشتری در بهار 1402 منجر به مصدوم شدم 110 نفر و تخریب 8 منزل مسکونی شده است.(تا لحظه تنظیم این گزارش)

233233

منبع: خبرآنلاین

به "چرا زلزله در خوی تکرار می گردد؟، پاسخ های مهم یک زلزله شناس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا زلزله در خوی تکرار می گردد؟، پاسخ های مهم یک زلزله شناس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید