گوگل با استفاده از داده های مکانی موبایل نشان می دهد مردم در کدام مکان های شهر قرنطینه و دوری اجتماعی را رعایت نموده اند

به گزارش وبلاگ یاسین، گوگل از داده های مکانی جمع آوری شده از گوشی های موبایل کاربران برای مهار ویروس کرونا استفاده می نماید.

گوگل با استفاده از داده های مکانی موبایل نشان می دهد مردم در کدام مکان های شهر قرنطینه و دوری اجتماعی را رعایت نموده اند

این داده های مکانی به مقامات دولتی و بهداشتی کشورها یاری می نمایند تا واکنش و حرکات مردم نسبت به همه گیری ویروس کرونا و ماندن در خانه و قرنطینه را بهتر رصد نمایند.

گوگل یک گزارش کلی از شرایط حرکات مردم در قبل و پس از شیوع کرونا و قرنطینه در کشورهای مختلف تهیه نموده است که از این لینک برای هر کشور به صورت یک فایل PDF قابل دانلود است. کشور ایران به خاطر تحریم بودن در این فهرست نیست.

گوگل شرح می دهد این داده های مکانی از گوشی هوشمند افرادی جمع آوری شده است که اجازه دادند تاریخچه موقعیت های مکانی آن ها در گوگل ذخیره گردد تا به یاری مردم و دولت ها برای مهار ویروس کرونا بیاید.

این داده ها نشان می دهند مردم در هفته های مختلف چه واکنشی به دستورات قرنطینه، جداسازی اجتماعی، ماندن در خانه، دورکاری و رعایت محدودیت های ترددی در بیرون از خانه داشتند.

گوگل در وبلاگش گفت: در حالی که همه کشورهای دنیا درگیر ویروس COVID-19 شده اند و استراتژی های بهداشتی مبتنی بر دوری اجتماعی برای کاهش سرعت انتقال است؛ این شرکت در گوگل مپس از داده های ناشناس برای نشان دادن شرایط مکان های مختلف در کشورها و شهرها استفاده می کنیم.

گوگل شرح می دهد با استفاده از این داده ها می توان فهمید در هر مکان چقدر تردد وجود دارد و نسبت به روزها یا هفته های گذشته چقدر کاهش داشته است. این داده ها یاری می نمایند مکان های پر تردد شهری زودتر کشف شده و به مقامات مربوطه گزارش گردد.

نقشه هایی برای هدفمندسازی مبارزه با کرونا

این داده ها در تصمیم گیری های آینده کشورها و دولت ها اثرگذار است. گوگل تا کنون گزارش 131 کشور را آماده سازی و به صورت عمومی منتشر نموده است. در این گزارش ها، کاربران می توانند دقیقا یک کشور، شهر و منطقه را انتخاب و شرایط تردد مردم را آنالیز و با گذشته مقایسه نمایند.

به طور کلی، هر گزارش حاوی اطلاعاتی درباره الگوی تردد مردم در شش نقطه است:

خرده فروشی ها و مراکز تفریحی مانند رستوران ها، کافه ها، سالن های سینما و مکان های مشابه …

عطاری ها و داروخانه ها، مراکز فروش مواد و وسایل بهداشتی

پارک ها، ساحل ها، پلاژها، محل های گردش حیوانات اهلی و مشابه

ایستگاه های حمل و نقل عمومی مانند ایستگاه های مترو، فرودگاه ها، اتوبوس و قطار

مکان های کاری و دفاتر شرکت ها

اقامت گاه ها، خانه ها و مجتمع های مسکونی

گزارش ها آخرین شرایط مکان ها در 48 تا 72 ساعت گذشته را نشان می دهند و اولین گزارش ها مربوط به اواخر ماه ژانویه است. این گزارش ها دقیقا نشان می دهند در یک شهر کدام پارک شلوغ تر و کدام یک خلوت تر است؛ کدام خیابان هنوز ترددها و ترافیک بالایی دارد یا کدام مناطق شهری بهتر دستوران دوری اجتماعی را اجرا کردند.

مزیت دیگر این گزارش های گوگل، نشان دادن شرایط بیمارستان ها و مراکز درمانی است تا معین گردد مردم به کدام بیمارستان بیشتر مراجعه نموده و تجمع بیماران، مراجعه نمایندگان، پرستاران و پزشکان در کدام یک کمتر است.

برای نمونه، این گزارش ها نشان می دهند در کشور ایتالیا پس از اینکه قرنطینه اجباری برقرار شده است؛ رفتن به رستوران ها و کافه ها 94 درصد کاهش داشته است. همین طور، مردم ایتالیا 63 درصد کمتر به سر کار رفتند. بعد همین گزارش نشان می دهد مردم 24 درصد تردد بیشتری در بخش های مسکونی و اقامت گاهی داشتند.

گوگل تاکید می نماید این گزارش ها و جمع آوری داده ها اصلا برای اشخاص نیست و نمی توان از روی آن ها فهمید یک فرد در چه روزها به کدام مکان ها رفته است.

این گزارش های به دست آمده از داده های مکانی خطری برای حریم شخصی کاربران نیستند و فقط قرار است مقامات بهداشتی را یاری نمایند تا زودتر سرعت انتقال ویروس کرونا را کاهش دهند.

منبع

منبع: یک پزشک

به "گوگل با استفاده از داده های مکانی موبایل نشان می دهد مردم در کدام مکان های شهر قرنطینه و دوری اجتماعی را رعایت نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل با استفاده از داده های مکانی موبایل نشان می دهد مردم در کدام مکان های شهر قرنطینه و دوری اجتماعی را رعایت نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید