6 میلیون جراحی با داوینچی

به گزارش وبلاگ یاسین، ربات ها آماده اند تا انقلابی در پزشکی و انجام عمل های جراحی ایجاد نمایند. هوش مصنوعی، مینیاتوری و کوچک شدن ابزارها و توانایی های رایانه ای باعث پیشرفت در طراحی ها و افزایش استفاده از ربات ها در پزشکی شده اند.

6 میلیون جراحی با داوینچی

ربات های پزشکی حدود 34سال پیش زمانی شروع به کار کردند که از یک ربات صنعتی برای به دست آوردن نمونه بیوپسی از مغز، یک پروب جراحی را به همراهی ناوبری با سی تی اسکن وارد مغز کرد، استفاده شد.

در پی آن استفاده از تعدادی ربات که قادر به انجام روش های خاص جراحی اورولوژی و آرتروپلاستی مفصل ران بودند شروع شد. این ربات های کاملا اتوماتیک مورد لطف و توجه جراحان قرار نگرفتند و ربات های نسل بعدی برای خدمت به استادان جراح طراحی شدند.

امروزه ربات های پزشکی به علت نقش شان در جراحی ها، به ویژه استفاده از ربات ها، رایانه و نرم افزار برای وارد کردن ابزار های جراحی به وسیله یک یا چند برش کوچک و ظریف جهت انجام روش های مختلف جراحی شناخته شده هستند.

تصویری سه بعدی با عظیمنمایی مناسب از فیلد (محل) جراحی، جراح را قادر می سازد با دقت و کنترل بالاتری عمل کند.

داوینچی وارد عمل می گردد

گفته می گردد یکی از این ابزارها که داوینچی نام دارد، سال 2000 مورد تایید FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) قرار گرفته است و برای انجام بیش از شش میلیون عمل جراحی در سراسر دنیا استفاده شده است. مزایای جراحی با یاری ربات هلی جراح برای بیماران عمدتا مزایای مرتبط با روش لاپاراسکوپی است؛ برش های کوچک تر، کاهش از دست دادن خون و بهبود سریع تر بیمار.

به نظر نمی رسد نتایج طولانی مدت جراحی به یاری ربات ها با نتایج جراحی سنتی متفاوت باشد. جراحان از بهبود ارگونومی و مهارت ربات ها در مقایسه با لاپاراسکوپی سنتی بهره مند شده اند ولی اشکال عمده استفاده از ربات ها، هزینه های بالا و احتیاج به آموزش جراحان و تیم جراحی است. قیمت پایه یک سیستم داوینچی دومیلیون دلار است.

داوینچی چه کاره است؟

جراحی هایی که می توان با سیستم داوینچی انجام داد عبارت است از: جراحی بای پس عروق کرونر، جراحی تعویض مفصل ران، تخلیه رحم، پیوند کلیه، جراحی پروستات، جراحی تعویض دریچه میترال و بسیاری از جراحی های دیگر. آندوسکوپی سنتی به زودی با ربات های کوچکی که برای انجام کارهای مختلف مانند نمونه برداری از بافت یا سوزاندن رگ خونی خونریزی نماینده طراحی شده اند، جایگزین می گردد. شرکت های مختلفی در حال فراوری ربات های جراحی هستند که برای انجام یک نوع خاص از جراحی ها مانند تعویض مفصل زانو یا مفصل ران طراحی شده اند. بعضی شرکت ها هم در پی ساخت سیستم هایی هستند که از هوش مصنوعی برای یاری به تصمیم گیری ها و تشخیص های جراحی استفاده می نمایند. در جراحی مغز و اعصاب، Modus V که یک بازوی رباتیک اتوماتیک و یک میکروسکوپ دیجیتال است، به وسیله یک شرکت در تورنتوی کانادا و بر اساس فناوری شاتل فضایی Canadarm ساخته شده است. این بازوی رباتیک ابزار جراحی را ردیابی می نماید، به طور اتوماتیک به منطقه مناسب که جراح در آن کار می نماید حرکت می نماید و یک تصویر با عظیمنمایی و وضوح بالا را روی صفحه نمایش می دهد. قیمت پایه برای بازوی رباتیک Modus V یک میلیون دلار است.

پروتزها از حوزه های دیگر رباتیک در پزشکی هستند که از ساختارها و سیستم های کنترل نو بهره قابل ملاحظه ای برده اند. اندام های رباتیک با پوست بیونیک و سیستم عصبی، امکان کنترل قابل توجهی برای کاربر فراهم می نمایند.

اسکلت های رباتیک (ارتز) در توانبخشی، به افراد دارای معلولیت در راه رفتن و اصلاح نابهنجاری ها یاری می نمایند. بعلاوه ربات ها با توانایی ضدعفونی کردن اتاق های بیمارستان با استفاده از نور ماوراء بنفش (UV)، که به وسیله ربات فراوری می گردد، در تمیز نگه داشتن بیمارستان ها صندلی خود را پیدا نموده اند. میکروربات ها در آینده خواهند توانست برای عبور از رگ های خونی و انتقال درمانی مانند پرتودرمانی یا دارو به یک مکان خاص استفاده شوند.

کپسول های آندوسکوپی رباتیک را می توان برای جست وجو در سیستم گوارش، جمع آوری اطلاعات و ارسال اطلاعات تشخیصی به اپراتور بلعید. بعلاوه پرستاران رباتیک برای یاری یا جایگزینی با پرستاران پرکار طراحی شده اند تا وظایفی مانند کنترل ورود و خروج به صورت دیجیتال، نظارت بر بیماران، خون گیری و حرکت دادن چرخ دستی های بخش را انجام دهند؛ که نمونه های پیروز آن را در کنترل پاندمی اخیر شاهد بودیم.

یک حوزه واقعا هیجان انگیز از رباتیک پزشکی در جایگزینی آنتی بیوتیک ها با ربات هاست. تصور این است که می توان از نانوربات هایی که به گیرنده های باکتری می چسبد، برای جذب باکتری های داخل جریان خون یا در مکان عفونت های موضعی استفاده کرد.

ربات ها؛ پیگیر درمان حیوانات

به نظر شما آیا هیچ یک از این پیشرفت های عظیم جایی در دامپزشکی دارد؟ درحال حاضر ربات ها در شبیه سازی برای آموزش دامپزشکان استفاده می شوند و گاهی می توانند برای کارهایی مانند بلندکردن حیوانات استفاده شوند. تا زمانی که تجهیزات جراحی رباتیک مقرون به صرفه تر نشوند و نتوانند ارزش افزوده ای به روش های فعلی لاپاراسکوپیک نشان دهند، بعید به نظر می رسد در دامپزشکی صندلیی برای خود پیدا نمایند.

با این حال، دستیاران رباتیک، پروتزهای رباتیک، دستگاه های ضدعفونی نماینده بیمارستان و میکروربات هایی که معاینات آندوسکوپی را انجام می دهند یا بیماران را معالجه می نمایند، از امکانات متمایز دامپزشکی در آینده هستند. در واقع، طولی نخواهد کشید که دامپزشکی رباتیک برای حیوانات دارای اندام مصنوعی یا تراشه های کاشته شده در بدن یا حیوانات رباتیک که در محیط های مختلف استفاده می شوند توسعه پیدا کند.

4رباتی که به زودی دنیای پزشکی را دگرگون می نمایند!

نانو ربات های باکتری یاب

این ربات ها، باکتری ها را به صورت مستقیم از خون بیمار پاک می نماید. ربات ها با تقلید از باکتری ها به آنها نزدیک می شوند و در شبکه نانوسیم خود محاصره می نمایند.

ربات های اپیدمیولوژی AI

ربات های AI قادرند در مدیریت و مبارزه با بیماری های پاندمیک یاری نمایند. الگوریتم های AI با تجزیه و تحلیل داده های مربوط به شیوع بیماری، مکان و زمان شیوع بیماری و فرایند جلوگیری از شیوع را

تشخیص می دهد.

ربات داروخانه

تصور کنید هنگامی که وارد داروخانه می شوید یک ربات، نسخه شما را تحویل گیرد و داروها را از قفسه ها بیابد. چنین رباتی تقریبا پنج سال است در دانشگاه کالیفرنیا ساخته شده و برای کار در بیمارستان تاییدیه گرفته است.

ربات های ارتباط از راه دور

این ربات هانقش مهمی در حوزه پزشکی دارند. آنها جایگزین بهترین متخصصان و پزشکان در منطقه ها دورافتاده خواهند شد تا پزشکان بتوانند از راه دور بیماران را معاینه و درمان نمایند.

علیرضا باقری - پزشک و پژوهشگر حوزه آی تی / ضمیمه کلیک روزنامه وبلاگ یاسین

منبع: جام جم آنلاین

به "6 میلیون جراحی با داوینچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 میلیون جراحی با داوینچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید