خبرنگاران اما و اگرهای اجرای یک طرح در بحبوحه روزهای کرونایی

به گزارش وبلاگ یاسین، زنجان - خبرنگاران - با شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن این بیماری حفظ سلامت عموم مردم به عنوان دغدغه اصلی و اولویت کاری هریک از بخش ها و متولیان دستگاه های مختلف نهاده شد که نوبتی کردن تردد خودروها بر اساس پلاک های زوج و فرد و کنترل ترافیک به خصوص در هسته مرکزی شهر زنجان از جمله طرح های عملیاتی شده از 24 فروردین جاری در این حوزه بود.

خبرنگاران اما و اگرهای اجرای یک طرح در بحبوحه روزهای کرونایی

همزمان با افزایش نگرانی ها از شروع موج دوم شیوع ویروس کرونا پس از تعطیلات نوروزی، بنا به تصمیم شورای ترافیک استان محدودیت هایی در تردد خودروها در زنجان با هدف جلوگیری از تجمعات در مناطقی از شهر اعمال شد که اجرای آن انتقاد و نارضایتی هایی در بین عموم مردم ایجاد نموده است.

شماری از شهروندان زنجانی بر این باورند که اجرای طرح زوج و فرد خودروها احتیاجمند فراهم شدن بعضی زیرساختها و امکاناتی است که در شرایط کنونی شاید انجام آن ناممکن و به دور از توانایی مدیریت شهری است.

ایشان تاکید دارند: اجرای این طرح نه تنها موجب کاهش رفت و آمد در سطح شهر و قطع زنجیره شیوع کرونا نخواهد شد بلکه موجب زحمت بسیاری از افراد به خصوص کارمندان، کسبه و شاغلانی که مجبور به تردد در سطح شهر هستند، می شود.

علی امیری، شهروند زنجانی در این ارتباط گفت: در زمان حاضر طرح ترافیک در هیچ یک از شهرهای کشور به دلیل اینکه مردم از وسایل نقلیه عمومی استفاده ننمایند اجرا نمی شود، در حالی که این طرح در شهر زنجان که تا کنون سابقه اجرای چنین طرحی را نداشته، انجام می شود.

وی اضافه نمود: این طرح در شرایط شیوع بیماری کرونا بدون کار کارشناسی و شتاب زده اجرا شده که در بلند مدت نیز مسائل و معضلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

مینا یزدانی دیگر شهروندن زنجانی با ابراز نارضایتی از اجرای چنین طرحی آن را عجیب خواند و گفت: اجرای این طرح موجب شده افرادی چون من که نمی توانند با خودروهای شخصی در سطح شهر تردد داشته باشند، با پای پیاده مسیرهای طولانی را طی نمایند و به کارهای خود برسند و این مساله در شرایط شیوع بیماری کرونا غیرمنطقی است و به یقین شمار مبتلایان را افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: در واقع این طرح نه تنها به کاهش تجمعات یاریی نمی نماید، بلکه به گسترش بیشتر بیماری منجر خواهد شد و در این میان باید راهکارهای دیگری برای این منظور مورد توجه قرار می گرفت.

مهدی شادمهر راننده اسنپ نیز با ابراز نگرانی در مورد اجرای چنین طرحی اعلام کرد: من و افراد شاغل در اسنپ نگران فعالیت کاری خود هستیم، به دلیل آنکه منبع درآمدمان فعلا همین بوده و در واقع از این راه امرار معاش می کنیم و علاوه بر آن دچار مسائلی مالی شدید هستیم.

زهرا امینی دیگر شهروند زنجانی نیز در این ارتباط ادامه داد: محل کسب و کار عده ای در مرکز شهر واقع شده است و با شیوع ویروس کرونا و غیرفعال شدن ناوگان اتوبوسرانی، چاره ای جز استفاده از خودروهای شخصی ندارند در حالی که با اجرای طرح زوج و فرد جابجایی با خودروهای شخصی و اسنپ نیز امکان پذیر نباشد.

وی اضافه نمود: بر این اساس از مسؤولان درخواست می شود با تدبیر و کار کارشناسی شده طرح های مختلف شهری را بنا بر ضرورت اجرا نمایند تا کمترین آسیب به مردم وارد شود.

زیر ساخت های لازم اجرای طرح های ترافیکی در زنجان فراهم نیست

فرماندار زنجان، در رابطه با اجرای طرح زوج و فرد در این شهر گفت: طی امسال به رغم تعطیلی بازار و مراکز تجاری، شاهد حجم بالای ترافیک، تردد غیرضروری افراد و افزایش تعداد خودروهای شخصی در هسته مرکزی زنجان بوده ایم، در این راستا جلسات شورای ترافیک استان برگزار گردید که در آن جلسه دانشگاه علوم پزشکی استان طرح زوج و فرد را به این شورا پیشنهاد داد تا کمی از حجم ترافیک در هسته مرکزی شهر زنجان کاهش یابد.

رضا عسگری اضافه نمود: طرح زوج و فرد در شهر زنجان تا خاتمه هفته جاری و در محدوده خاصی از شهر اجرا خواهد شد و پس از یک هفته نیز با توجه به شرایط تصمیم گیری مجدد نسبت به ادامه اجرای آن اقدام خواهد شد.

وی اضافه نمود: زیرساخت های لازم برای اعمال طرح های ترافیکی، بازدارنده و محدودنماینده حمل و نقل در زنجان فراهم نیست و به طور طبیعی برای اجرای پیروز یک طرح زیرساخت هایی مورد احتیاج بوده و باید مورد توجه قرار گیرد و اگر بخواهیم طرحی را به صورت گسترده اجرا کنیم، حتما به ارزیابی و نگاه کارشناسان ذی ربط احتیاج دارد.

این مسؤول ادامه داد: طرح زوج و فرد با هدف کنترل تجمعات اجرا شده و با طرح ترافیک کلان شهرها متفاوت است چرا که در طرح ترافیک کلان شهرها، مردم در مناطقی که طرح ترافیک اعمال می شود مجبور هستند از خودروهای عمومی استفاده نمایند اما در زنجان به این شیوه اجرا نمی شود و تنها کاهش 50 درصدی تردد به هسته مرکزی شهر و طرح فاصله گذاری اجتماعی مدنظر اجرانمایندگان طرح است.

وی یادآوری کرد: همزمان با اجرای طرح زوج و فرد در شهر زنجان اقدامات مطالعاتی آن نیز انجام می شود.

خیابان های شهر خلوت شده است

رییس پلیس هدایت و رانندگی شهرستان زنجان نیز گفت: ایجاد محدودیت برای تردد خودروها بر اساس پلاک های زوج و فرد، موجب خلوت شدن خیابان های پرتردد زنجان شده است.

سرهنگ مجید باقری اضافه نمود: درصد زیادی از مردم و رانندگان از اجرای این طرح ابراز رضایت داشتند اما درصدی نیز چندان راضی به انجام آن نبودند.

وی گفت: در روز نخست، ماموران هدایت و رانندگی به رانندگانی که ندانسته و به اشتباه وارد محدوده طرح زوج و فرد شده بودند فقط به دادن تذکر و هدایت اکتفا کردند اما از روز دوشنبه/ 25 فروردین ماه/ نسبت به اعمال قانون اقدام می نماید.

باقری توضیح داد: رانندگانی که طرح تردد زوج و فرد را رعایت ننمایند به وسیله دوربین های نظارتی راهور، مورد اعمال قانون قرار گرفته و مبلغ یک میلیون ریال جریمه خواهند شد.

وی هدف از اجرای این طرح را تردد کمتر خودروها در سطح شهر به ویژه هسته مرکزی ذکر کرد و اضافه نمود: پلیس راهور از تردد غیر ضرور وسایط نقلیه به جد جلوگیری نموده و در صورت بی توجهی رانندگان و دوردور کردن آنان، نسبت به جریمه پنج میلیون ریالی اقدام خواهد نمود.

این مسؤول ادامه داد: طرح تردد خودروها با پلاک های زوج و فرد از 24 فروردین در سطح این شهرستان شروع شده و تا خاتمه ماه جاری ادامه خواهد داشت.

باقری اضافه نمود: به منظور پیشگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا و بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با ویروس کرونا محدودیت زوج و فرد در نقاط پرتردد این شهرستان اعمال می شود وخودروهای امدادی، نظامی، انتظامی، دولتی، عمومی و تاکسی ها از شمول این طرح خارج هستند اما آژانس ها و تاکسی های اینترنتی باید طرح زوج و فرد را رعایت نمایند.

وی توضیح داد: محدودیت ها از ساعت 9 تا 13 و بعد از ظهرها از ساعت 16 تا 21 در خیابان کمربندی جنوبی از خیابان فردوسی، خیابان امام، تقاطع امیرکبیر، بلوار کشاورز، میدان آزادی، خیابان شهدا تقاطع سعدی، سعدی شمالی و خیابان سعدی، بلوار چمران میدان قائم، کوچه مشکی، خیابان شیخ فضل الله نوری و خیابان جمهوری اعمال می شود.

بازخوردهای طرح آنالیز می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: با شیوع ویروس کرونا، به منظور جلوگیری از افزایش ترددهای شهروندان زنجانی و یاری به قطع زنجیره این بیماری اجرای طرح تردد خودروها با پلاک های زوج و فرد به کاهش 50 درصدی بار ترافیک در هسته مرکزی شهر منتهی شود.

مهرداد سلطانی با اشاره به اهداف این طرح اضافه نمود: این طرح در راستای کاهش حضور مردم در خیابانها و جلوگیری از ترددهای غیرضروری در هسته مرکزی شهر اجرا می شود و در واقع می تواند به کاهش پیک ترافیکی و تجمعات منجر شود.

وی اضافه نمود: طی جلسه برگزار گردیده در شورای ترافیک استان مقرر شد طرحی در مرحله اول به صورت آزمایشی با هدف محدودیت و کنترل ترافیک در مرکز هسته ای شهر انجام و سپس بازخوردهای آن آنالیز شود که در صورت احتیاج این طرح ادامه پیدا خواهد نمود و در غیر اینصورت به حالت قبل باز می شود.

این مسؤول ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته طرح ترافیکی زوج و فرد خودروها در شهر زنجان و نحوه کنترل آن برعهده پلیس راهور و شهرداری خواهد بود و برخلاف تصور قرار نیست مسیرها به روی مردم بسته باشد و یا ترافیک ایجاد شود.

وی گفت: مهمترین بحث در اجرای این طرح کنترل ترددها بوده و اینکه از مردم خواسته شود بر اساس پلاک زوج و فرد خودروها در مسیرها رفت و آمد نمایند و در این میان اگر راننده ای تخلفی انجام داد پلیس بدون اینکه خودروی وی را متوقف کند حق اعمال قانون خواهد داشت.

به گفته سلطانی با سازو کارهای اتخاذ شده و با استفاده از دوربین های نظارت تصویری و سامانه های مکانیزه، مامورانی در سطح محدود حضور خواهند داشت و این اعمال قانون انجام خواهد گرفت.

صورت احتیاج و پس از دریافت بازخوردها این طرح تشدید، لغو یا تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد و می تواند ترددها را به میزان زیادی کاهش دهد.

وی اعلام کرد: هر چند اجرای طرح های ترافیک در کلان شهرها به دلیل شرایط خاص کشور لغو شده اما شرایط زنجان متفاوت بوده و هدف از اجرای طرح زوج و فرد مدیریت تردد خودروهای شخصی در محدودهای خاصی از شهر است.

این مسؤول اضافه نمود: طرح تردد خودروها به صورت زوج و فرد در محورهای یاد شده شهر زنجان از ساعت 9 صبح تا ساعت 13 و بعد ازظهرها نیز از ساعت 16 تا ساعت 21 اجرا می شود.

علوم پزشکی از راهکارهای کاهش تجمعات استقبال می نماید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی استان زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار وبلاگ یاسین گفت: این واحد دانشگاهی با توجه به شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از افزایش تجمعات مردمی موضوع درخواست اعمال طرح زوج و فرد خودروها را به ستاد استانی اعلام و مطرح نموده بود.

دکتر پرویز قزلیاش اضافه نمود: هر چند مدت کوتاهی از اجرای چنین طرحی در شهر زنجان سپری می شود، نمی توان به صراحت درباره نتایج آن قضاوت کرد و بر این اساس باید منتظر ماند تا آنالیز نهایی لازم آن اعلام شود.

وی اضافه نمود: این واحد دانشگاهی از روش هایی که به کاهش تجمعات و روابط اجتماعی منتهی می شود، استقبال می نماید و در این میان طرح هایی از قبیل فاصله گذاری اجتماعی نیز با هدف قطع زنجیره این بیماری در حال انجام است.

قزلباش اضافه نمود: متاسفانه تجمعات شهروندان زنجانی در سطح شهر بیش از گذشته افزایش یافته و بسیاری بر این باورند که شرایط بیماری کرونا به حالت عادی بازگشته و بدون توجه به موازین بهداشتی در حال تردد هستند که بسیار خطرناک است.

وی اضافه نمود: با توجه به تداوم ترددهای شهروندان، طی روزهای آینده افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا دور از ذهن نیست، موضوعی که چندان جدی گرفته نمی شود و از همه مهمتر نکات بهداشتی نیز همانند گذشته رعایت نمی شود.

این مسؤول ادامه داد: طبق پروتکل جهانی ماندن در خانه و رعایت موازین بهداشتی بهترین راه مقابله با بیماری کروناست و به نظر می رسد تکرار این موضوع به بی تفاوتی تبدیل شده است.

وی اعلام کرد: ارائه نکات بهداشتی از سوی رسانه های جمعی به شیوه های هنرمندانه و جدید می تواند حساسیت توجه به این بیماری را در مخاطبان افزایش دهد و به این مهم باید توجه کرد.

این مسؤول اضافه نمود: با توجه به فعالیت مشاغل کم ریسک در این استان همزمان با سطح کشور بعضی صنوف پر ریسک نیز بدون توجه به دستور العمل ها فعالیت می نمایند که در این راستا و طی چند روز آینده نظارت و ساماندهی لازم نیز انجام خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران اما و اگرهای اجرای یک طرح در بحبوحه روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اما و اگرهای اجرای یک طرح در بحبوحه روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید