فروش 900 هزار کیلو تراشه هوش مصنوعی ، بازار پررونق انویدیا

به گزارش وبلاگ یاسین، دیجیاتو نوشت: هوش مصنوعی به یکی از داغ ترین موضوعات دنیای فناوری تبدیل شده و یکی از ستاره های این فناوری، پردازشگرهای گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا است. طبق گزارشی نو، انویدیا در فصل دوم 2023، 900 تن GPU هوش مصنوعی H100 یا نزدیک به 300 هزار واحد از این GPU روانه بازار نموده است.

فروش 900 هزار کیلو تراشه هوش مصنوعی ، بازار پررونق انویدیا

در ابتدا این گزارش عجیب به نظر می رسد، چرا که نمی دانیم دلیل افشای اندازه فروش بر پایه وزن و نه تعداد GPUها چه بوده است. البته این احتمال وجود دارد که ارقام حمل ونقل به وسیله یک فروشنده در اختیار منبع گزارش امروز قرار گرفته باشد.

برای به دست آوردن اندازه فروش GPUهای انویدیا، باید وزن کلی را تقسیم بر وزن هرکدام از آن ها کنیم. اگر وزن هر پردازشگر گرافیکی H100 را 3 کیلوگرم درنظر بگیریم، انویدیا در فصل 2023 توانسته است 300 هزار واحد H100 روانه بازار کند که رقم قابل توجهی محسوب می گردد.

اعداد اعلام شده در گزارش اخیر شامل عوامل زیادی ازجمله وزن هرکدام از ماژول های H100 و GPUها می گردد، اما آنالیز آن ها جذابیت چندانی ندارد. بااین حال، همچنان می دانیم انویدیا توانسته است تنها در یک فصل 300 هزار GPU مخصوص هوش مصنوعی در اختیار مشتریان قرار دهد.

پردازشگر گرافیکی H100

چند وقت پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه انویدیا می خواهد در سال 2024 نزدیک به 1.5 تا 2 میلیون پردازشگر گرافیکی AI بفروشد که بیشتر آن ها H100 خواهد بود. با توجه به این موضوع، گزارش اخیر نشان می دهد که انویدیا در مسیر درستی واقع شده است.

محبوبیت بالای هوش مصنوعی و کاربردهای متنوع آن باعث ایجاد یک رقابت فشرده میان شرکت های مختلف شده است. این رقابت بیش از همه به نفع انویدیا است؛ چرا که تأمین کننده ابزار اصلی آموزش مدل های هوش مصنوعی محسوب می گردد. درحقیقت محبوبیت هوش مصنوعی باعث شد انویدیا به یک شرکت تریلیون دلاری تبدیل گردد.

با توجه به انحصاری که انویدیا در بازار ایجاد نموده است، به نظر نمی رسد هیچ شرکتی بتواند حتی در آینده دور به آن نزدیک گردد. بنابراین تا زمانی که هوش مصنوعی در مرکز توجه واقع شده است، درآمدهای انویدیا افزایش می یابد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "فروش 900 هزار کیلو تراشه هوش مصنوعی ، بازار پررونق انویدیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش 900 هزار کیلو تراشه هوش مصنوعی ، بازار پررونق انویدیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید