مسعود مهاجر: خبرنگاران همچنان دانشجویی است

به گزارش وبلاگ یاسین، یک روزنامه نگار پیشکسوت در بیستمین سال تاسیس خبرنگاران می گوید: اینکه نام خبرنگاران همچنان دانشجویی است و عنوان دانشجویی را در آن نگه داشته اید، احساس جوانی به آدم دست می دهد که این خبرگزاری همچنان جوان مانده است.

مسعود مهاجر: خبرنگاران همچنان دانشجویی است

مسعود مهاجر در 20 سالگی وبلاگ یاسین درباره این خبرگزاری اظهار می نماید: وبلاگ یاسین خبرگزاری است که من تقریبا هر شب در آن می چرخم. وقتی وبلاگ یاسین را با خبرگزاری های دیگر مقایسه می کنم قابل اعتمادتر است. نوسان های عجیب و غریب کمتر در آن می بینم و فکر می کنم به اندازه کافی جا افتاده است و اینکه نامش را همچنان خبرگزاری دانشجویان نگه داشته است، احساس جوانی به آدم دست می دهد و اینکه خبرگزاری است همچنان جوان مانده است. فکر می کنم همین طور باید به کارتان ادامه دهید.

وی با اشاره به اینکه امروزه شرایط مالی مطبوعات خوب نیست، معتقد است که در هیچ رسانه ای درآمد کافی برای روزنامه نگاران وجود ندارد و می گوید: وبلاگ یاسین باید طوری آموزش ببینند و بدانند که حرفه روزنامه نگاری به ویژه در کشورهای پیشرفته، در میان حرفه های دیگر کم درآمدتر نیست؛ یعنی روزنامه نگاران از نظر مالی افراد ضعیف در این حرفه نیستند. در ایران همواره همین طور بوده است. یعنی در دوره ما هم همین طور بوده است. بعد از انقلاب هم با تحولاتی که اجرا شده احساس می کنم روزنامه نگاران هم نسل من توانستند سرپا بایستند و توانستند زندگی شان را اداره نمایند اما روزنامه نگاران جوان دچار مشکل شدند.

این روزنامه نگار ادامه می دهد: فکر می کنم بچه های جدید که وارد خبرگزاری می شوند از این نظر باید تقویت بشوند که درآمد فراورینماینده خبر حقیقتا از منبع خبری خودش نیست، به دلیل اینکه روزنامه نگار به دلیل مطالعات زیادی که در رشته های مختلف دارد صاحب نظر می گردد و در حقیقت هیچ گروهی در جامعه مثل روزنامه نگار در حال تحقیق نیست. توصیه ما این است که روزنامه نگاران کتاب زیاد بخوانند، همه خبرها و رسانه ها را بخوانند تا وقتی با منابع خبری روبه رو می شوند، آدم های صاحب نظری باشند. در چنین شرایطی روزنامه نگاران به آدم هایی تبدیل می شوند که در رشته خودشان تخصص دارند و در جامعه این تخصص را می توانند بفروشند. و از قبال کار روزنامه نگاران، روزنامه ها صاحب درآمد می شوند.

وی می گوید: روزنامه نگاران ما و رسانه های ما در ایران عموما ضدتبلیغ هستند چراکه روزنامه نگار طوری می نویسد که مؤسسه ای که درباره آن بحث می کنیم از او رنجور می گردد و طبعا به آن روزنامه آگهی نمی دهد، در حالی که نقش روزنامه نگار این است که طوری بنویسد که حتی منبعی که به آن انتقاد می نماید، دوستش داشته باشد. چگونه دوستش داشته باشد؟ در حرف های روزنامه نگار چیزی پیدا کند که برای اجرایش در آن موسسه یا پروژه اجتماعی مالی مفید واقع گردد. طبعا در صنعت و تجارت هیچگاه این خدمات فراموش نمی گردد و درآمدی که روزنامه نگار کسب می نماید نه حالت رشوه دارد، نه اینکه پولی بدهند که جهت و صحبتش را عوض کند، نه شرافتش خدشه دار می گردد و نه پروتکل های روزنامه نگاری اش را ندید می گیرد.

مهاجر درباره فعالیت خودش در حرفه روزنامه نگاری می گوید: من شخصا از 18 سالگی کارم را از مجله تهران اکونومیست آغاز کردم که بدون هیچ تخصصی و با علاقه شخصی وارد شدم و به همین شیوه کارم را ادامه دادم و کار حرفه ای خود را آغاز کردم. همواره به عنوان یک منتقد مالی اجتماعی یا فرهنگی همکارانم را تشویق نموده ام که طوری حرف بزنند که وقتی انتقاد می نمایند، آن مؤسسه درهایش را به رویشان نبندد. نمی گردد که من منابع خبری ام را به خاطر نوشته هایم از دست بدهم؛ چرا که ثروت یک روزنامه نگار منابع خبری اش است و به هیچ عنوان نباید بگذارند که منابع خبری به خطر بیفتند. هر خبری که می گیرد باید طوری آن را منتشر کند که منبع خبری آسیب نبیند. در مطبوعات ما همانقدر که دولت برای مطبوعات ما تبلیغات فراوری نمی نماید، بخش خصوصی هم تبلیغات نمی نماید. این سوالی است که نمی توانم جواب آن را پیدا کنم. یعنی تعجب می کنم که روزنامه هایی در ایران دربیایند که یک چهارم آگهی نداشته باشند یا خبرگزاری ها فاقد آگهی باشند؛ در حالی که همه خبرگزاری های جهان با آگهی می چرخند.

این روزنامه نگار پیشکسوت در سرانجام می گوید: در بیستمین سال تاسیس وبلاگ یاسین شما می توانید فروش گزارش و تحقیق و مطالب هم در برنامه هایتان بگذارید. یعنی وبلاگ یاسین اختصاصی گزارش تهیه نمایند و قرارداد ببندید. می توانید از عوامل بیرون در پروژه های تحقیقاتی بهره ببرید و آنالیز کنید و مشکل را حل کنید حتی اگر شده کارشناس از خارج بیاورید و به عنوان مثال آنالیز کنید که کارخانه ای مثل نیشکر هفت تپه مشکلش چیست. شاید وبلاگ یاسین بتواند گزارشی تهیه کند و آن را به مدیریت های کارخانه بدهد و آن کارخانه مشکلش حل گردد. همه ما می دانیم کارخانه ها مشکلاتی دارند که برای خودشان غیر قابل حل است، شاید یک روزنامه نگار مجرب و یک گروه مجرب مطبوعاتی بتواند با تهیه گزارش هایی خیلی از مسائل را حل نماید.

گفت وگوی تصویری مسعود مهاجر درباره بیستمین سالگرد تاسیس وبلاگ یاسین را می توانید در فایل زیر تماشا کنید:

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مسعود مهاجر: خبرنگاران همچنان دانشجویی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسعود مهاجر: خبرنگاران همچنان دانشجویی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید