دانشمندان سلول های مصنوعی زنده مونتاژ کردند، با استفاده از قطعات باکتری ها

به گزارش وبلاگ یاسین، جالب نیست که شما قطعاتی از خودروهای مختلف را بردارید و آنها را روی یک شاسی نو سر هم کنید و دست آخر بتوانید موتورش را روشن کنید و با آن راه بروید؟ این کاری است که دانشمندان البته به تازگی با مهارت انجام داده اند و سلول های مصنوعی زنده ساخته اند.

دانشمندان سلول های مصنوعی زنده مونتاژ کردند، با استفاده از قطعات باکتری ها

محققان دانشگاه بریستول در بریتانیا با طراحی سیستمی که چندین عملکرد کلیدی یک سلول زنده از جمله فراوری انرژی و بیان ژن را انجام می دهد، گام بزرگی در زمینه زیست شناسی مصنوعی برداشته اند.

سلول ساخته شده مصنوعی آن ها حتی از یک شکل کروی به شکل شبیه آمیب در طی 48 ساعت اول زندگی تبدیل شد، که نشان می دهد سلول آنها زنده و پویا است.

حتی ساده ترین موجودات نیز برای رشد و تکثیر به عملیات بیوشیمیایی بی شماری متکی هستند که شبیه سازی و ایجاد آنها بسیار سخت است.

دانشمندان قبلاً بر روی سلول های مصنوعی انجام عملنمودهایی مانند بیان ژن، کاتالیز آنزیم یا فعالیت ریبوزیم را تمرین نموده بودند.

اگر دانشمندان راز ساخت سفارشی و برنامه ریزی سلول های مصنوعی با قابلیت تقلید را کشف نمایند، کاربردهای متعددی در پزشکی خواهد داشت.

در حالی که بعضی از کوشش های مهندسی پزشکی بر طراحی مجدد خود طرح ها متمرکز هستند، بعضی دیگر در حال آنالیز راه هایی برای ساده سازی سلول ها هستند.

در آخرین شاهکار مهندسی زیستی ، محققان از دو کلنی باکتریایی - اشریشیا کلی و سودوموناس آئروژینوزا - برای تامین قطعات استفاده کردند.

قطعات این دو باکتری وارد ریز قطرات خالی در یک مایع چسبناک شدند.

سپس دانشمندان حاصل کارشان را در مایعی حاوی در لیزوزیم (یک آنزیم) و ملیتین (پلی پپتیدی که از زهر زنبور عسل می آید) فرو کردن و پروتوسل های پوشش داده شده با غشاء تحویل گرفتند.

سپس دانشمندان نشان دادند که سلول ها قادر به پردازش پیچیده هستند، مانند فراوری مولکول ذخیره انرژی ATP به وسیله گلیکولیز، و رونویسی و ترجمه ژن ها.

نویسنده اول، شیمیدانی به نام Can Xu می گوید: رویکرد مونتاژ مواد زنده، به ما ما فرصتی را برای ساخت از پایین به بالا ساختار های سلولی زنده/سنتتیک همزیست می دهد.

به عنوان مثال، با استفاده از باکتری های مهندسی شده، می توان ماژول های پیچیده ای را برای توسعه در زمینه های تشخیصی و درمانی زیست شناسی مصنوعی و بعلاوه در فراوری زیستی و زیست فناوری ساخت.

در آینده، این نوع از فناوری سلول های مصنوعی می تواند برای بهبود فراوری اتانول برای سوخت های زیستی و فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

سلول های مصنوعی را می توان طوری برنامه ریزی کرد که مانند باکتری های بنفش فتوسنتز نمایند یا مانند باکتری های کاهنده سولفات از مواد شیمیایی انرژی فراوری نمایند.

این مقاله در Nature منتشر شده است.

منبع: یک پزشک

به "دانشمندان سلول های مصنوعی زنده مونتاژ کردند، با استفاده از قطعات باکتری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان سلول های مصنوعی زنده مونتاژ کردند، با استفاده از قطعات باکتری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید