آیا گلودرد استرپتوکوکی مسری است؟

به گزارش وبلاگ یاسین، گلودرد میکروبی یا استرپتوکوکی نوعی عفونت مسری است که بوسیله باکتری ایجاد می گردد. در این مقاله اطلاعاتی دقیق در مورد دوره سرایت، علائم و روشهای درومانی این نوع گلودرد را در

آیا گلودرد استرپتوکوکی مسری است؟

برگرفته از سایت هلث هارتی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

گلودرد میکروبی یا استرپتوکوکی نوعی عفونت مسری است که بوسیله باکتری ایجاد می گردد. در این مقاله اطلاعاتی دقیق در مورد دوره سرایت، علائم و روشهای درومانی این نوع گلودرد را در اختیارتان قرار می دهیم. وجود نقاط قرمز در پشت گلو یا قرمز شدگی گلو از علائم شاخص گلودرد استرپتوکوکی به شمار می فرایند. علاوه بر این موارد، سایر علائم، اشکال در بلع، تهوع، تب، سردرد، معده درد (در بعضی موارد)، خستگی و غیره را شامل می گردد. گلودرد استرپتوکوکی و گلودرد معمولی عوارض مشابهی هستند که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. گلودرد می تواند ناشی از ویروس، باکتری یا سایر انگل ها باشد. در حالی که گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که بواسطه باکتری استرپتوکوک بروز می نماید.

هنگامی که از سوزش و تحریک گلو رنج می برید ضروری است که به پزشک مراجعه نموده ببینید آیا دچار گلودرد استرپتوکوکی شده اید و یا تنها مبتلا به یک گلودرد ساده گشته اید. گلودرد استرپتوکوکی عفونت گلو و لوزه ناشی از باکتریهای استرپتوکوک می باشد. گرچه این عفونت عموماً در بچه ها و نوجوانان دیده می گردد، اما افراد از هر گروه سنی می توانند به آن مبتلا شوند. این عارضه به طور معمول به مدت یک هفته به طول می انجامد. گلودرد استرپتوکوکی شدیدتر از گلودرد معمولی است.

گلودرد استرپتوکوکی تا چه میزان مسری است؟

مستقیم می رویم سر اصل مطلب، گلودرد استرپتوکوکی بسیار مسری است به این معنی که می تواند به راحتی از فردی به فردی دیگر سرایت کند. تماس مستقیم با مایعات ترشح شده از بدن فرد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی می تواند به انتقال بیماری منجر گردد. عطسه، سرفه، بوسه، و غیره می توانند به پخش شدن عفونت یاری نمایند.

در ثانی، استفاده از وسایل شخصی مانند حوله، دستمال و غیره مشترک، یا دست دادن هم می توانند موجب انتقال گلودرد استرپتوکوکی شوند. دوره کمون یا نهفتگی آن از فردی به فرد دیگر تفاوت می نماید. به طور معمول 3 روز طول کشیده اما گاهی اوقات بعلاوه می تواند تا 5 روز به طول انجامد.

گلودرد استرپتوکوکی تا چه مدت قابل سرایت است؟

گلودرد استرپتوکوکی تا زمان مصرف آنتی بیوتیک قابلیت سرایت دارد. با مصرف آنتی بیوتیک، ظرف 24 ساعت عفونت قابلیت مسری بودن خود را از دست می دهد. در صورتی که فرد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی در تشخیص آن دچار اشتباه شده و بلافاصله درمان را آغاز نکند، عفونت می تواند به مدت 2 تا 4 هفته قابلیت سرایت داشته باشد. بنابراین، می توان گفت که بدون مصرف داروهای آنتی بیوتیک، گلودرد استرپتوکوکی تا زمان باقی ماندن علائم مسری خواهد بود. عدم رسیدگی و درمان علائم می تواند منجر به بروز عوارض جدی دیگر گردد. از اینرو، ضروری است که به پزشک مراجعه و اجازه دهید بیماری تشخیص و در اولین فرصت ممکن درمان گردد.

علائم

وجود نقاط قرمز در پشت گلو یا قرمز شدگی گلو از علائم شاخص گلودرد استرپتوکوکی به شمار می فرایند. علاوه بر این موارد، سایر علائم، اشکال در بلع، تهوع، تب، سردرد، معده درد (در بعضی موارد)، خستگی و غیره را شامل می گردد. از آنجا که این علائم شبیه به علائم گلودرد عادی است، بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه نموده تا از علت اصلی آن اطلاع یابید.

درمان

توصیه می گردد تنها پس از مشورت با پزشک، از هرگونه دارو یا قرصهای بدون احتیاج به نسخه بهره ببرید. داروهای آنتی بیوتیک مدت زمان سرایت بیماری را کوتاه ساخته و بعلاوه عفونت را درمان می سازند. پزشکان در سطح دنیا پنی سیلین را جهت درمان گلودرد استرپتوکوکی تجویز می نمایند. اما چنانچه بیمار نسبت به پنی سیلین آلرژی داشته باشد، سایر داروهای آنتی بیوتیک مانند سفالکسین، آموکسی سیلین، اریترومایسین و غیره تجویز می شوند. گرچه داروهای آنتی بیوتیک در درمان این عارضه مفید هستند، اما گاهی اوقات فرد دچار عوارض جانبی همانند بثورات پوستی یا اسهال می گردد. با این حال، این عوارض جدی نیستند. در موارد خفیف، درمانهای خانگی می تواند جهت تسکین از علائم گلودرد استرپتوکوکی مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: آیا عفونت باکتریایی مسری است؟

 به منظور بهبودی سریع، استراحت ضروری است. هنگامی که از گلودرد استرپتوکوکی رنج می برید، ضروری است که خواب زیادی داشته و از استراحت کافی جهت بهبودی سریعتر برخوردار باشید.

 مصرف چای گیاهی یا چای زنجبیل، چای عسل، سوپ مرغ، قرص مکیدنی سرفه، غرغره آب نمک و غیره می توانند به درمان علائم خفیفی مانند سوزش گلو و سرفه یاری نمایند.

 کم شدن آب بدن اغلب به هنگام ابتلا به این بیماری مشاهده می گردد. توصیه می گردد به منظور برطرف کم آبی بدن، میزان کافی آب بنوشید.

گرچه درمانهای خانگی در کاهش علائم تا حد زیادی مؤثر هستند، اما گفتنی است که به منظور درمان گلودرد استرپتوکوکی به طور کامل و جلوگیری از سرایت آن ضروری است داروهای آنتی بیوتیک مصرف گردد. ضروری است که تمام دوز مصرفی آنتی بیوتیک تجویز شده را به منظور بهبود سریع و کامل مصرف نمایید. متوقف ساختن دوره مصرف دارو در میانه کار می تواند اثرات منفی برجای گذارد.

پیشگیری

می توانید به منظور دور نگاه داشتن گلودرد استرپتوکوکی چند اقدام پیشگیرانه ساده را دنبال کنید.

 بایستی دستان خود را با صابون بشویید به ویژه در صورت تماس با افرادی که دچار سرفه هستند و یا مبتلا به سایر بیماریهای مسری می باشند.

 بایستی از استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند لباس، حوله، مسواک و غیره خودداری کنید.

 بعلاوه توصیه می گردد در صورت ابتلاء به گلودرد استرپتوکوکی، به منظور جلوگیری از سرایت این بیماری، دهان و بینی خود را به هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید.

 مهمترین مسئله داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل جهت تقویت سیستم ایمنی بدن است.

با این سخن به بحث خود انتها می دهیم که به علت مسری بودن گلودرد استرپتوکوکی، در صورت مشاهده هر یکی از علائم فوق الذکر، بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه و درمان مناسب را دریافت کنید. این کار بعلاوه به جلوگیری از پخش شدن بیماری یاری می نماید. مراقب خود باشید!

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین درمان مناسب و توصیه های پزشک در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "آیا گلودرد استرپتوکوکی مسری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گلودرد استرپتوکوکی مسری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید